Lönsamt att ersätta Kivimofärjan med bro, visar utredning
Det skulle löna sig att ersätta Kivimofärjan i Houtskär med en bro. Det visar en utredning som Trafikledsverket låtit göra.
Utredningen tar fasta på den ekonomiska nyttan av eventuella brobyggen och vilken betydelse det skulle ha för orterna. Brobyggen har utretts också för färjpassen i Saverkeit och Mossala i Houtskär.
Kivimofärjan är efter Skåldöfärjan i Raseborg den färja i landet som skulle vara mest lönsam att ersätta med en bro.
Vägplan underlättar
I Kivimo finns redan en färdig vägplan med en klaffbro, vilket gör att arbetet kunde inledas snabbt.
Själva bron skulle vara 224 meter lång, och ungefär en halv kilometer av landsvägen borde byggas om.
Arbetet skulle kosta cirka 7,5 miljoner, dessutom skulle det också kosta att öppna och stänga klaffbron för båtar som passerar. Höjden på båtarna som kör under bron kan vara högst åtta meter.
I Mossala uppskattas balkbron på 416 kosta 9,9 miljoner euro, där försvåras arbetet av att ingen godkänd generalplan finns.
I Saverkeit skulle en 389 meter lång klaffbro för 10,8 miljoner vara aktuell, där finns en generalplan med möjliggör en bro.
Vid båda färjpassen skulle det vara samhällsekonomiskt lönsamt med broar, men inte i lika hög grad som i Kivimo.
Lövöbron lyfts fram som exempel
Lövöbron mellan Kimitoön och Kasnäs är ett exempel som beskrivs som lyckat i utredningen. Sedan den öppnade 2011 har trafikmängden till Kasnäs ökat kraftigt.
Det här skulle nödvändigtvis inte vara fallet med Houtskärsfärjorna, eftersom bilister oberoende måste åka färja till orten då en fast vägförbindelse saknas.
Det är Ramboll som gjort utredningen.
Yle var först med nyheten. Utredningen i sin helhet finns att läsa här.
Och Färjkuskarna utan arbete ei hyvä🐔