Slamtransporter i Nagu och Houtskär ska skötas lokalt – men i Korpo lämnade ingen lokal företagare in offert
Transporterna av avloppsslam för invånarna på huvudöarna i Nagu, Korpo och Houtskär övergår från början av april i Sydvästra Finlands Avfallsservices (LSJH) regi.
I Nagu inleder det lokala företaget Gräv & Transport Saarinen Oy Ab entreprenaden och i Houtskär sätter det lokala företaget Lindqvist Trans igång med entreprenaden. I Korpo kom det inte in offerter från lokala företag och där vann Eerola-yhtiöt Oy slamtransportentreprenaden.
– De lokala företagarna på Nagu och Houtskär har en bra kännedom av området och är bekanta för de flesta. För företagaren som sköter slamtransporterna i Korpo är arbetet bekant även om lokalkännedomen inte är densamma. Vi hoppas att invånarna snabbt lär känna den nya transportören, säger LSJH:s invånarservicechef Cati Huhta.
Priserna för slamtömningarna fastställs när Sydvästra Finlands avfallshanteringsnämnd fattar beslut om dem på sitt möte som hålls den 18 februari.
Tömningarna beställs i fortsättningen av LSJH
Från och med den första april beställer invånarna på de områden som omfattas av fastighetsvis avfallstömning av LSJH . Tömning av slutna tankar beställs vid behov.
För de fastigheter som har slambrunn eller minireningsverk ger LSJH ett förslag på tömningsvecka. Brev med information om slamtransporterna och den planerade tömningstidtabellen skickas hem till invånarna i februari–mars.
I mitten av mars ordnas informationstillfällen för invånarna. Under dem berättas noggrannare hur slamtömningarna kommer att skötas från och med april.
– Tyvärr ser det bara ut så att vi inte kommer att ha möjlighet att ordna dessa träffar fysiskt, utan det blir distansmöten, säger Huhta.
Pargas och yttre skärgården som förr
Slamtömningarna i yttre skärgården och i stadsdelen Pargas fortsätter som tidigare så att fastighetsägaren kommer överens om tömningarna direkt med områdets slamentreprenör.
– Målsättningen är att alla slamtransporter sköts via oss senast 2026. Vi tar ett steg i taget mot den målsättningen. Stängningen av slamstationen i Korpo gjorde att man ville få mera fart på processen, säger Huhta.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.