Kryssningsfartygen börjar köra igen – goda nyheter för Åbovarvet, säger ÅA-professor
Det har varit dåligt med positiva nyheter från näringslivet det senaste året. Coronapandemin har lämnat efter sig konkurser, arbetslöshet och stora ekonomiska förluster för de flesta branscher.
I synnerhet rederierna har drabbats hårt och den internationella kryssningstrafiken har i praktiken stått stilla, säger Kim Wikström som är professor i industriell ekonomi vid Åbo Akademi.
– Det har varit en ökenmarsch utan like och den värsta krisen någonsin för branschen då 400 fartyg har stått stilla i ett år.
Nu syns det ändå en ljusning i horisonten. För ett par veckor sedan gjorde det japanska kryssningsrederiet NYK Cruises den första fartygsbeställningen sedan coronapandemin bröt ut i fjol vintras. Ordern gick till Meyervarvet i Papenburg och i USA förväntas kryssningstrafiken komma i gång i sommar.
Åbobyggda fartyg kastar snart loss
Till exempel Royal Caribbean Cruises Åbobyggda Carnival of the Seas ska enligt den preliminära tidtabellen kasta loss från Nassau I Bahamas den 12 juni och den första kryssningen med Carnivals Cruises Mardi Gras som också byggdes på Åbovarvet ska avgå från Orlando, USA den 14 augusti. Det här är goda nyheter, säger Wikström.
– Det är otroligt viktigt för de stora varven som till exempel Meyer. Deras orderstock är fylld för flera år framåt och skulle trafiken inte komma i gång finns det risk att beställningarna inhiberas eller att rederierna går i konkurs.
– Nu ser det ändå bra ut. Rederiernas börskurser har stigit och det bokas kryssningar som aldrig förr. Kryssningsbranschen var den snabbast växande sektorn inom turismnäringen före coronapandemin och nu finns det igen en stark tro på framtiden.
Åbovarvet kan få nya beställningar
Också finska staten kan dra en suck av lättnad om den positiva utvecklingen håller i sig. Eftersom varven får sin betalning först när fartygen är klara för leverans är det statliga Finnvera som beviljar varven en garantisumma under byggnadsskedet.
För tillfället är summan uppe i cirka sju miljarder euro.
– I fall beställningarna inhiberas, så är det en stor smäll för staten. Samtidigt skulle det bli en snöbollseffekt där både varven och deras underleverantörer drabbas, säger Wikström.
Meyervarvet är ett av de fyra största varv i världen som har specialiserat sig på att bygga kryssningsfartyg. I takt med att industrin växer är det därför sannolikt att också Åbovarvet på sikt kan se fram emot nya beställningar, förutspår Wikström.
– Åbovarvet är definitivt intressant för de stora rederierna.
Också Meyer Turkus informationschef Tapani Mylly välkomnar nyheterna från andra sidan Atlanten.
– Vi har väntat länge på att kryssningarna ska komma i gång igen, så visst är det positiva nyheter, men det är ändå för tidigt att säga om det leder till nya fartygsbeställningar.
Åbovarvet har nu orderstocken fylld fram till år 2026. För tillfället bygger man fartyget Costa Toscana för Costa Cruises och ett fartyg för Carnival Cruises. På ritbordet planeras ytterligare fyra fartyg, bland dem Mein Schiff 7 för TUI Cruises.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.