Åbo bör klargöra hur service på olika språk ges, säger Kjell Wennström: ”Notera svenskspråkigas behov bättre”
Åbo stads välfärdssektor tog för ett par år sedan i bruk ett callcenter, dit Åbobor skulle ringa istället för till hälsostationerna. Erfarenheterna har inte varit de bästa, anser SFP:aren Kjell Wennström, som är medlem i social- och hälsovårdsnämnden.
Wennström lämnade därför i november in en motion om ett helt eget nummer för service på svenska. Svaret gavs då nämnden möttes på onsdagen.
– Det resulterade inte i det jag önskade, utan det var mer en försvarsskrift för varför staden överlag införde ett callcenter.
Med det menar Wennström att telefonköerna förr varierade stort beroende på vilken hälsostation man ville ringa.
– Nu är alla på samma linje, servicen är kanske mer jämlik, för de finskspråkiga. De facto har det inte blivit bättre för de svenskspråkiga.
Hoppas på eget nummer
I svaret, av servicechef Katariina Kauniskangas, noteras svårigheterna med att rekrytera vårdpersonal som kan svenska men att servicen nu ändå borde vara bättre, oberoende av vilket språk man talar.
Allt hänger på om det under ett visst arbetspass finns någon som kan svenska, säger Wennström.
Därför skulle en egen linje vara bäst, särskilt som somliga som ringer callcentret i brådskan inte gör ett språkval – eller klarar av att göra det – och efterfrågan service på svenska på så vis också marginaliseras.
Rusningen blir värre då allt fler funktioner finns bakom callcentret, trots att de kan ha egna direkta nummer, anser Wennström,
– Jag försökte under nämndens möte få svar på hur många av staden telefonlinjer har koncentrerats, men fick inget svar.
Efterlyser tydligare direktiv
Wennström lämnade in ett nytt initiativ under nämndens möte. Han önskar att Åbo stad skulle dokumentera hur det är tänkt att service på olika språk ska ordnas.
– När nya läkare och skötare börjar är det viktigt att de kunde bekanta sig med hur det är tänkt att service på svenska ges.
Det finns svart på vitt för svensk service för mödra- och barnrådgivningen samt för verksamhetsenheten 2 vid Tallbackens hälsostation, men inte annars.
Wennström hänvisar till Helsingfors, där det finns ett beslut om att alla serviceenheter ska skapa en modell för hur svenskspråkiga tjänster och skapas och organiseras.
”Vi får väl se”
Tydliga utstakningar tryggar en jämlik vård anser Wennström, som nämner den nya serviceformen gemenskapsboende, i Meri-Karina på Hirvensalo. Hur ska då svenskspråkiga äldre få denna service, frågade Wennström på mötet.
– Inget var förberett. Det skulle bara ha varit att kontakta Folkhälsan, som redan har denna serviceform, för att eventuellt få de platser som behövs där.
Samma sak gäller den nya lågtröskelmottagningen för missbrukare och personer med psykisk ohälsa som ska öppna i vår.
– Jag frågade hur det är tänkt med den svenskspråkiga servicen och svaret var ”vi får väl se om vi får dit personer som kan svenska”.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.