ÅA-professor tycker det är bra med konkurrens – ”Rederierna har hittat nya affärsmodeller”
Det senaste året har försatt rederierna i en helt ny situation. I stället för att förlita sig på att fartygen fylls av nöjeskryssare eller ruttresenärer har man varit tvungna att hitta på nya affärsmodeller.
Både Tallink Silja och Viking Line har lanserat specialkryssningar till bland annat Kotka, Hangö och Mariehamn. I Sverige har Viking Line kryssat längs Höga kusten och man utesluter inte heller att i framtiden ta stockholmarna på tur till Vasa eller Jakobstad.
Det här visar att rederierna har varit uppfinningsrika och tänkt ut nya metoder för att ta sig ur coronakrisen, säger Kim Wikström, professor i industriell ekonomi vid Åbo Akademi.
– Det är positivt att rederierna har lyckats förnya sig, introducerat nya rutter och hittat nya affärsmodeller.
Rederierna har börjat tänka i nya banor och man kunde säga att coronachocken har gett dem en kreativ boost.
Kim Wikström, professor i industriell ekonomi.
Wikström tycker också det är positivt att Finnlines siktar in sig på att locka fler passagerare till sina nya fartyg på rutten Nådendal-Kapellskär.
– Det är en positiv utveckling att det kommer mera konkurrens och jag tror det finns utrymme för den. Folk vill fortsätta att åka på kryssning eller på resa. Efter att coronapandemin är över kan man dessutom göra det på ett säkrare sätt, utan att själva upplevelsen försämras.
Ombord på fartygen kan man dela in de allmänna utrymmena i mindre avdelningar för att minska på trängseln.
Rederierna försöker också hitta nya metoder för att underlätta ombord- och avstigningen så att inte alla passagerare gör det på samma gång. Det finns möjlighet att beställa hämtmat till hytten och man lägger mera vikt städningen och hygienen.
– Rederierna har börjat tänka i nya banor och man kunde säga att coronachocken har gett dem en kreativ boost. Vi har också sett en ökad frakttrafik från Åbo hamn, och det är en viktig inkomstkälla för rederierna, säger Wikström.
Med tanke på att både Viking Line och Finnlines börjar trafikera med nya fartyg, tror du att passagerarna räcker till?
– Det är en intressant fråga om man lyckas fylla fartygen, i synnerhet på Åbolinjen med de obekväma tidtabellerna och tidiga morgnarna. Det återstår att se.
– Men om Tallink Silja och Viking Line hittar på nya alternativa rutter och har fartyg som vid sidan av den reguljära trafiken kör mellan städerna kring Östersjön eller längs kusterna kan det vara möjligt. Och nya fartyg har alltid lockat människorna.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.