Förflytta dig till innehållet

Rondellen i Hevonpää tar form – livligt trafikerad korsning är en utmaning i bygget

Johan Backas
Endast smärre tekniska problem i rondellbygget i Hevonpää hittills, och i allmänhet förlöper projektet enligt tidtabell.

Bygget av rondellen i Hevonpää, i korsningen mellan Saguvägen, gamla Åbovägen (riksväg 110) och Kravinkuja som leder till motorvägen inleddes i början av juni.

Sedan dess har grunden för byggarbetsplatsen lagts och de tillfälliga trafikarrangemangen byggts upp.

Hittills har arbetet förlöpt bra, uppger Aku Reini, projektchef vid NTM-centralen.

— Visst har det funnits smärre tekniska utmaningar som uppkommit an efter, men inget som inte har gått att åtgärda, säger han.

Ett tekniskt problem som Reini nämner är att trafiken medfört en del ojämnheter i arbetsplatsens grusyta.

Livligt trafikerad korsning för med sig utmaningar

Ville Veikko-Viitanen från infrastrukturföretaget Oteran, och chef för byggarbetsplatsen, instämmer med Aku Reini.

— Arbetet har kommit i gång fint och fortsatt i bra fart. Som det ser ut nu går projektet helt enligt tidtabell, säger han.

Enligt de preliminära planerna ska rondellen stå klar i november det här året, säger Veikko-Viitanen.

Meningen är att trafiken ska kunna löpa så smidigt som möjligt genom byggarbetsplatsen, och alla körriktningar är tillgängliga, under hela arbetets gång.

Ett fåtal samtal från genomkörande bilister, angående de tillfälliga trafiksystemen, har ändå hunnit komma in.

— Det är en väldigt livligt trafikerad korsning, vilket i sig är utmanande. Men den respons som vi har fått har gått att lösa och i allmänhet har det inte varit några större problem, säger Aku Reini.

Bilister som kör genom korsningen ombeds ta det pågående byggarbetet, och eventuella medföljande förseningar, i beaktande.

Johan Backas
Det är främst den livliga trafiken genom korsningen som för med sig utmaningar i bygget.

Miljonprojekt

De tillfälliga trafikarrangemangen kommer att förändras flera gånger under byggets utveckling, ända fram till mållinjen.

Korsningens gång- och cykelbanors bredd har reducerats, men kommer att hållas i användning hela tiden.

Busshållplatserna kommer man troligen däremot vara tvungen att förflytta under rondellens framväxt.

Utöver rondellen i korsningen mellan Saguvägen och riksväg 110, byggs samtidigt ytterligare en rondell i Pemar centrum.

Den rondellen kommer att ligga vid korsningen mellan Kaaritie och Allvar Aallontie. Tillsammans kommer bägge projekten att kosta omkring en miljon euro.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit