Förflytta dig till innehållet

För Östersjön över Atlanten – två finländare antar roddutmaningen

Two Rowing Finns
En tävlingsroddbåt med plats för två ror förbi Bengtskär
Om 20 veckor ror Jolle Blässar och Markus Mustelin över Atlanten i denna Rannoch R25.

— Du är galen, aldrig i livet, löd John ”Jolle” Blässars svar då Markus Mustelin framförde idén om att ro över Atlanten.

Det var för dryga tre år sedan.

Den 12 december, om knappa fem månader, guppar duon på startlinjen till den årliga roddtävlingen Talisker Whisky Atlantic Challenge. Blässars svar ändrades.

Two Rowing Finns, som laget heter, ska ro från La Gomera, Kanarieöarna till Antigua i Karibien. Sträckan är drygt 4 800 kilometer och det krävs mer än en miljon årtag att genomföra resan över Atlanten.

– Vårt mål är att samla ihop tio cent per årtag, alltså totalt 100 000 euro, säger Mustelin.

Pengarna går till Östersjön där duon jobbar med John Nurminens stiftelse och Håll Skärgården Ren. Utmaningens syfte är att dels konkret samla in pengar, samt dels uppmärksamma Östersjön.

– Alla kan göra på sitt sätt, och detta är vårt sätt att hjälpa till och rädda Östersjön, säger Mustelin.

Även längtan efter äventyr är en underliggande faktor till färden.

– Man ska göra något med sitt liv och töja på gränserna, säger Mustelin.

Erfarna seglare

Ingendera är amatörer ute till havs och de har jobbat ihop förut.

– Vi känner varandra ganska bra och har tillsammans tidigare rört oss till havs. För 30 år sedan kappseglade vi runt jorden, säger Mustelin.

Mustelin, 60, och Blässar, 55, har genom åren försökt hålla sig i god form med målsättningen att varje år att avklara roddtävlingen Sulkavan Suursoudut på cirka 60 km.

Two Rowing Finns
Fina vyer då laget tränar i Östersjön. Här passerar de Märkets fyr.

I och med att ansträngningsnivån för kommande tävling ökat något enorm, har träningen även gjort det. Nu tränar de ungefär sex gånger i veckan.

Duon har en engelsk roddare, som tidigare deltagit i samma tävling, som PT. De följer ett program som är uppdelat i rodd, styrketräning och mobilitet – för att minska risken för skador.

Under vintern användes roddmaskinen, och under sommaren har de tränat med olika tävlingsroddbåtar, både i singel och dubbel. Själva tävlingsbåten fick de i augusti i fjol.

Förberedelserna inför tävlingen har pågått i ett och ett halvt år.

Besökte Högsåra under träningsfärd

Duon rodde nyligen från Hangö, runt Åland och tillbaka, och testade metoden som de använder sig av under loppets gång. Två timmar rodd och två timmar vila, så ska de hålla på under dygnens alla timmar – i 40–50 dygn.

– Det är det mest optimala, båten rör konstant på sig. Den ena ror, medan den andra vilar, säger Mustelin.

Att sova i två timmarsetapper kan låta bisarrt, men duon försäkras sig att det går. Då man är tillräckligt trött somnar man direkt och man går in i en rytm så att man hamnar i djupsömn.

– Efter ett par dagar var det inga konstigheter alls, säger Mustelin.

Båten har två kabiner, där kan man stänga in sig för att sova. I den bakre kabinen finns mycket teknik och bland annat autopiloten som håller kursen. Båten är totalt 7,3 meter lång.

Ett stopp på vägen under övningsresan var Högsåra. Där välkomnades de med öppna armar.

Privat
Two Rowing Finns besökte Rumpan Bar Högsåra där Jenny Örnell-Backman tog emot dem.

– De flesta reagerar positivt på vårt sportprojekt, folk hurrar och ropar när vi åker förbi, säger Blässar.

Människor är nyfikna och tycker det är vettigt att de jobbar för Östersjön, men visst finns de människor som tycker att det är galenskaper att ro över Atlanten.

Många säkerhetsåtgärder måste vidtas för att delta i tävlingen: måste man ha rott ett visst antal sjömil samt timmar för att ens kvalificera sig. Dessutom går alla deltagare på en säkerhetskurs i Storbritannien för att lära sig om sjöräddning, första hjälpen och andra nödvändiga kunskaper.

Roddarna har hela tiden på sig en säkerhetssele och alla båtar har spårare. Totalt deltar 39 båtar.

– Två båtar följer med tävlingen med läkare och skyddsombud ombord. Men de kan inte bevaka alla deltagare, säger Mustelin.

Kontakten med omvärlden möjliggörs genom två satellittelefoner. Annan utrustning gör att de kan upp sig till nätet för att svara på mejl eller skicka korta videon.

Akriv/Two Rowing Finns
Jolle Blässar och Markus Mustelin har tillsammans seglat runt jorden.

Blässar är från en seglarfamilj, och i Mustelins familj finns en tradition om att göra äventyr. Respektive familjer stöder därför att duon ska vara med i den mest krävande roddtävlingen i världen.

Pasta bolognese och chili con carne med på färden

Lättlagad, snabb och viktmässigt lätt mat behövs. Under en dag förbränner Mustelin och Blässar mellan 5000–6000 kilokalorier per person. Det innebär att enorma mängder proviant måste få plats i båten, och samtidigt försöker man spara på vikten.

– Varje extra kilo är ett extra kilo att ro, säger Mustelin.

Lösningen blev mestadels torkad och frystorkad mat, exempelvis pasta bolognese och chili con carne. De har även med mellanmål som nötter, godis och sportdrycker. Mat- och näringsplaneringen har noggrants gjort med hjälp av expertis från Fazer.

All proviant väger 150 kilogram. Vid start väger båt samt utrustning totalt 900 kilogram.

Dricksvatten fås från en avsaltningsanläggning, en maskin som avlägsnar saltet ur havsvattnet. Dessutom är det obligatoriskt att ha med en reservkvantitet med drickbart vatten.

Elektricitet fås av solpanelerna på båten och de har dessutom ett litet gaskök för att värma vatten till maten.

Privat
Solpanelerna används för att bland annat ladda batterierna som behövs till avsaltningsanläggningen.

Världsrekordet för en duo att korsa Atlanten roendes är 32 dygn, Blässar och Mustelin är nöjda ifall de gör det på drygt 40. Ett annat mål är att vara ordentligt förberedda.

– När vi står på startlinjen i La Gomera ska vi vara så förberedda som möjligt att delta i tävlingen, säger Mustelin.

De förväntar sig att temperaturen under tävlingen växlar mellan 15–35 grader, allra varmast kommer under slutrakan i Karibien. Duon flyger till La Gomera två veckor innan start, och båten transporteras till start och från mål.

De kvarstående förberedelserna inför tävlingen är att fixa små detaljer, de ska exempelvis ännu färgkoordinera kärl och utrustning så att det lätt framgår vems klädesplagg är vems när duon blir trötta.

Sedan är det dags att mentalt sikta in sig på tävling och utmaningen som väntar.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit