”Behövs det verkligen så många mataffärer?” Butikskedjorna brer ut sig i Åbo centrum
Under det senaste året har Åbobor kanske märkt att allt fler nya mataffärer ploppar upp på centrums gator som svamparna i skogen så här års.
Senast var det nyheten om två nya Sale-affärer som ska öppna i höst, en på Auragatan och en på Brahegatan. I somras dök den nya K Supermarket Centrum upp på Kristinegatan. I fjol förnyades en annan K-butik i Kivikukkaro-huset, med syftet att rikta in sig på urbana kunder.
Enligt Lauri Inna, Keskos områdeschef, har den generella trenden under de senaste två åren varit att att affärerna ökat betydligt.
För tillfället har Kesko 15 affärer i Åbo centrum, lite beroende på var man drar gränsen. Totalt i Åbo finns det 51.
Tajmingen för en ökning är bra dels för att försäljningen har gått uppåt på sistone, säger Inna. Dagligvaruhandeln har gått relativt bra under coronapandemin.
– Men skillnaderna områdesvis är stora. Det är inte en självklarhet att centrumaffärerna klarar sig bra, säger Inna.
Siffrorna pekar uppåt
K-gruppen (Kesko och K-köpmännen)
I januari–juni uppgick försäljningen i sydvästra Finland till 723,6 miljoner euro, en ökning på 4,5 procent jämfört med samma tid i fjol.
Av den uppgick dagligvaruhandeln i området till 509,2 miljoner euro, och ökade med 1,8 procent.
I Egentliga Finland uppgick den totala försäljningen till 507,9 miljoner euro. Den ökade med 3,4 procent.
Dagligvaruhandelns försäljning i Egentliga Finland uppgick till 347,6 miljoner euro.
Turun Osuuskauppa, TOK
I januari–juni uppgick den totala försäljningen till 322,5 miljoner euro. Det var en ökning på 9,1 procent jämfört med i fjol.
Dagligvaruhandelns försäljning ökade med 8,4 procent.
Dels genomgår Åbos kärncentrum just nu en hel del förändringar. Den utbyggda infrastrukturen är också en motivering för butikskedjan att utöka sina affärer, säger Inna.
– Det ligger en förväntansfull stämning över Åbo centrum.
Såväl en utvecklad kollektivtrafik – däribland bättre och fler cykel- och gångvägar – som fler möjligheter till bilparkering i centrum – som den nya torgparkeringen – har stor betydelse här.
Det ska vara enkelt och smidigt att ta sig till affärerna, säger Inna.
En som kan hålla med om det här är Riina Halsvaha. ÅU träffar henne utanför den nyöppnade K Supermarket Centrum, där hon precis handlat med sin lilla dotter.
För henne är bussförbindelserna avgörande i valet av mataffär.
– Det är nu bara så att om bussen bokstavligen stannar rakt utanför, speciellt när man har ett litet barn med sig, så går jag till den här butiken.
Vore det inte för avståndet skulle Halsvaha antagligen gå till en S- eller Lidl-affär. Då hon jämfört varupriserna mellan de tre dominerande butikskedjorna i Åbo, har hon kommit fram till att K-affärerna är dyrast, medan S- och Lidl-affärerna är betydligt billigare och ganska nära varandra, berättar hon.
”Kunderna vill ha fler närbutiker”
Mikko Junttila, områdeschef för dagligvaruhandeln vid Turun Osuuskauppa (TOK), som är del av S-gruppen, säger att deras affärer hittills lyst med sin frånvaro i centrum.
Med de nya Sale-affärerna som nu planeras här (upp till fyra är på kommande inom de närmaste åren) vill man förbättra tjänsterna för kunderna i centrum, säger han.
Enligt Junttila har kundönskemål visat att närbutiker är eftertraktade i centrum. Utökningen, de nya affärerna, är ett svar på den efterfrågan.
TOK-kedjan har nio affärer i centrumområdet, varav två är S-market- och resten Sale-affärer.
Utöver de nya närbutikerna som ska komma till centrum, ingår också en utvidgning av Wiklunds S-market i planerna. Det sker antagligen nästa år, säger Junttila.
Också han understryker torgparkeringens betydelse för verksamheten.
– När torgparkeringen och området kring den blir klart räknar vi med att kunderna ökar rejält, säger Junttila.
Tidtabellen för nybyggena är beroende av tillgången till byggnadsmaterial, vilket varit svårt att få tag i under coronapandemin.
Men coronan har också påverkat kundnivåerna.
– Centrum har tystats ner under pandemin, men snart återgår vi till den normala trafiken. Då gäller det att vara redo att ta emot kunderna med högkvalitetstjänster, säger Lauri Inna.
– Distansjobb- och studier har synts i att folk inte utnyttjats affärerna som sina lunchplatser. I och med den ökade vaccintakten har kunderna nu börjat ökat igen, säger Mikko Junttila.
”Det finns redan tillräckligt med affärer”
Sini Malinen är på väg in i Sale på Humlegårdsgatan.
Hon besöker Sale ungefär en gång i veckan och någon affär så gott som dagligen.
Hon tycker inte det finns för många butiker i centrum.
– Läget är det viktigaste. Det är bra om affärerna är placerade där det finns mycket kunder.
Malinen är själv småföretagare, tatuerare, och kollar ständigt efter lämpliga lokaler för hennes business.
Utgör de stora butikskedjorna en konkurrent i centrum?
– Nej, inte i mitt fall. Lokalen jag letar efter är så pass mycket mindre också än de minsta affärerna, så det är inga problem.
På Eriksgatan, på väg ut från Lidl, möter ÅU Marketta Vuola. Hon brukar egentligen oftast handla i S-market som finns i varuhuset Wiklund en bit närmare torget, då hon gör sina uppköp ungefär tre gånger i veckan. Till Lidl går hon nu och då.
Tycker du det behövs fler mataffärer i centrum?
– Det finns nog tillräckligt redan, säger Vuola, och hänvisar till alla olika butiker som finns bara ett stenkast ifrån där vi står.
De flesta av dem som ÅU träffar utanför Lidl, Sale och K Supermarket, delar Vuolas uppfattning om att Åbo centrum inte behöver fler mataffärer.
En del tycker det är bra med ett stort utbud, att det då finns ”något för alla”.
Någon är riktigt upprörd över att de stora kedjorna kör över de små affärerna.
Paret Matti och Kati, som precis ska handla ägg och havremjölk i den nya K-butiken, är inte precis upprörda, men håller av princip med i sakfrågan.
– Behövs det verkligen så många affärer i stan? Jag tycker det blir för många på ett litet område. Och som en äldre människa kan jag tycka att det är synd att de små mjölkbutikerna har försvunnit helt och hållet, säger Matti.
– Priserna höjs ju. Jag saknar också de privatägda affärerna, säger Kati.
Riina Halsvaha är tudelad i frågan. Å ena sidan tycker hon det finns nog med K-affärer i kärncentrum, och saknar fler S- eller Lidl-affärer som hittills och för det mesta är placerade strax utanför.
– Å andra sidan, om det nu ska öppna två nya Sale-affärer i centrum börjar det kännas lite väl mycket, säger Halsvaha.
Än så länge finns det ett behov
Mikko Junttila vid TOK, ryms det fler butiker i centrum?
– Åbo blir större och får fler invånare, vilket betyder fler kunder. Ännu är vårt butiksnätverk inte tillräckligt utbrett.
Finns det något tak på hur många affärer som kan finnas här?
– I något skede tar såklart kunderna slut. Men just nu är behovet fler affärer i centrum.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.