Skyltning på svenska är ingen garanti i affären Rusta i Pargas – ”Vi strävar till tvåspråkighet men ibland är det tekniskt svårt”
Det har gått tre år sedan affärskedjan Hong Kong köptes upp av den svenska Rusta, och sedan varuhusens tidigare röda skyltning så småningom övergick i gult runt om i Finland.
I Pargas stod övergången klar år 2020 och efter ett års verksamhet är det tydligt att kunderna nu till allt större uträckning börjat hitta till varuhuset, menar Tommy Dolivo, Rustas landschef i Finland.
– Det har tagit lite tid att etablera sig, eftersom vi trots allt erbjuder ett annat sortiment än det som fanns till förfogande i Hong Kong-affärerna. Men den här sommaren har varit mycket god i butiken i Pargas, säger han.
Inkörandet av en svensk affärskedja på den finska marknaden har i allmänhet inte varit ett problem, fortsätter Dolivo.
Han tolkar den lyckade expansionen, med 31 nya varuhus under en period på tre år, som ett tecken på att det finns en efterfrågan på detaljhandelsaffärer av det här slaget.
– Det är ett fungerande koncept, och ett av våra mål är att upprätthålla en tvåspråkig kommunikation till kunderna så gott det bara går, säger han.
Tvåspråkig kommunikation är inte alltid en möjlighet
Den som har besökt Rustas varuhus i Pargas kan ändå ha lagt märke till att den svenskspråkiga skyltningen och informationen är betydligt mindre än den finskspråkiga.
ÅU frågar Dolivo om han känner till detta, och om det är ett medvetet val från affärens sida?
Dolivo bekräftar att även om kedjan försöker upprätthålla sin kommunikation på de bägge inhemska språken, så går det dessvärre inte alltid att förverkliga.
– Den allmänna skyltningen finns på både finska och svenska, men i de fall där det inte är möjligt handlar det ofta om utrymmesbrist eller tekniska svårigheter, förklarar han.
Dolivo förtydligar att den skriftliga kommunikationen ofta kommer i ett koncentrerat format som inte kan justeras manuellt, eller att de fysiska skyltarna helt enkelt inte rymmer all information på två språk.
Han poängterar att man ändå aspirerar att erbjuda mer svenskspråkig information på tvåspråkiga orter, än i affärslokalerna på andra håll i landet. Läget i Pargas är därmed ungefär det samma som i Vasa, Borgå eller Kyrkslätt.
– Men det här också något som hela tiden är under utveckling och som kan förbättras, tillägger han.
Rusta erbjuder ett brett produktsortiment, men med fokus på heminredning, hälsa och skönhet. Dessutom har man valt att behålla Hong Kongs kärna genom trädgårdsprodukterna.
Orsaken till att kedjans framfart i landet varit så stor tror Dolivo beror på att det finns en efterfrågan på lågprishandelsaffärer som möter kundernas behov på rätt sätt.
– Det finns fortfarande en hel del att utveckla, men det råder inget tvivel om att vi hur som helst är på rätt väg, säger han.
Rusta öppnade sex nya varuhus i Finland under tiden maj 2020–april 2021, och ämnar öppna ytterligare sex innan året är slut. Fram till år 2025 hoppas man ännu kunna öka antalet varuhus med närmare det dubbla, vilket skulle innebära omkring 50 affärer totalt.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.