Förflytta dig till innehållet

Utvärdering: Treors kunskaper i matematik och modersmål är på samma nivå i hela landet

Elevers kunskaper i matematik och modersmål ligger i början av årskurs tre på samma nivå i hela Finland, visar en regional jämförelse som Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) har gjort.

Jämförelsen visar inga stora skillnader mellan regionerna. Dessutom är kunskaperna i genomsnitt lika bra hos elever i finsk- respektive svenskspråkiga skolor.

Enligt NCU är också skillnaderna mellan flickor och pojkar små. Vad beträffar modersmål är flickornas totala resultat något bättre än pojkarnas, men i matematik ligger kunskaperna på samma nivå.

Stora skillnader på individnivå

NCU framhåller ändå att det i alla grupper finns stora individuella variationer. Elever med såväl mycket starka som svaga kunskaper finns runtom i Finland, både i städer och på landsbygden.

”De svagaste eleverna kunde exempelvis addera med talen 1–5 och kombinera korta ord med motsvarande bilder. Men de elever som hunnit längst kunde tolka texter, räkna med tresiffriga tal och förstå en del om sannolikheter”, säger Annette Ukkola, utvärderingsexpert vid NCU, i ett pressmeddelande.

Ukkola säger att samma elevers kunskaper utvärderades redan i början av årskurs ett. Kunskaperna följs upp även i årskurs sex och nio.

Jämförelsen utfördes hösten 2020 och omfattade drygt 8 000 tredjeklassare från olika delar av landet, utom Åland.

Syftet med utvärderingen var att ta reda på vad elever kan efter de två första åren i grundskolan.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit