Bustertillverkare: Båtarna lär ta slut efter halva säsongen i år igen
Priset på aluminium har skjutit i höjden sedan kriget i Ukraina startade. Ryssland är vår närmaste stora utvinnare av bauxit, som används för att utvinna aluminium, och när handeln med landet stryps innebär det högre priser.
– Ja, inte lär båtarna bli billigare åtminstone, svarar Christopher Sjöblom, vd för Inha bruk, som tillverkar aluminiumbåtar av märket Buster.
Han kan inte ge något svar på hur priserna påverkas i det långa loppet. Det är för mycket som är oklart i dagsläget.
– Råvarupriset har gått upp, vilket betyder att tillverkningen blir dyrare. Men vi använder också återvunnet aluminium i tillverkningen, så vi är inte helt beroende av Ryssland.
Ryssland är världens åttonde största utvinnare av bauxit, vilket betyder att det finns andra möjligheter för import.
Men Ryssland ligger klart närmast av världens bauxitländer och transportkostnaderna har skjutit i höjden under coronapandemin. Det innebär att även om det finns tillgång till aluminium på annat håll, så blir det dyrare på grund av avståndet på transporten.
Men Sjöblom ser komponentbristen som ett större problem än priset på aluminium.
– För tillfället kan vi inte producera så många båtar som marknaden vill ha på grund av att vi saknar komponenter. Det gör att jag tror att båtarna tar slut efter halva säsongen i år igen.
Trots det stora uppsvinget på båtmarknaden de senaste åren ser han inga tecken på att marknaden är mättad.
– Nej, i år och nästa säsong tror jag definitivt det finns efterfrågan. Efter det får vi se.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.