Överraskningsland i topp för exporten av finländska segelbåtar – och visste du att nästan varannan vattenfarkost som importeras kommer från Mexiko?
Den finländska båtbranschen växte rejält under fjolåret.
Företagens omsättningen steg med 40 procent och båtexporten slog alla tiders rekord.
Båtbranschen sysselsätter omkring 3500 personer i landet. Medlemsföretagen i Finnsboats omsätter nästan en miljard euro.
Tre av fyra båtar som tillverkades i Finland exporterades. Det totala värdet för båtbranschens export var över 500 miljoner euro.
Nästan 13 000 båtar skickades till 47 länder. Förtullningsvärdet på hela årets båtexport steg med 55 procent.
Sverige, Norge och Brittiska Jungfruöarna i topp
De viktigaste exportmarknaderna utgörs fortfarande av Sverige och Norge, även om Brittiska Jungfruöarna steg till andra plats tack vare lyxjakterna.
Exporten till Sverige steg med 26 procent till 95 miljoner euro, drygt 6000 båtar åkte till vår västliga granne. Också exporten till Norge befann sig i en stark tillväxt på 21 procent.
Handeln med Ryssland är inte som helhet betydande för Finlands båtbransch, men har vuxit de senaste åren då förtroendet för marknaden ännu sakteligen återställdes.
Av den 16 miljoner stora exporten till Ryssland utgjordes nästan en tredjedel av vidare-export av vattenjetar, men det exporterades till marknaden även motorbåtar för fem miljoner euro och därtill motorer och båtbranschens tillbehör.
Rysslands anfall mot Ukraina beräknas ha långt gående inverkningar också för båthandeln, återhämtningen kan ta tiotals år.
Lyxjakter från Österbotten drog
Exportframgångarna för tillverkarna av lyxjakter i Österbotten fortsätter och från Jakobstadstrakten levererades år 2021 ett rekordantal jakter utomlands.
Värdet på båtarna steg till närmare 200 miljoner euro. Den största exportmarknaden 2021 var Brittiska Jungfruöarna med tre segelbåtar till ett totalvärde på 86 miljoner euro.
På andra plats kommer Italien med fyra segelbåtar till ett värde på 27 miljoner euro. Malta låg tredje plats i segelbåtarnas exportmarknader med leveransen av en båt värd 22 miljoner euro.
Till Finland importerades senaste år mest vattenfarkoster från Mexiko. Värdet av importen från Mexiko steg med nästan 70 procent till 47 miljoner euro. Av drygt 6 000 farkoster därifrån var i praktiken alla vattenjetar.
Av dem förtullades största delen till EU-området via Finland och exporterades vidare till övriga Europa, medan lite drygt 1200 jetar stannade till försäljning i Finland.
Det näststörsta importlandet var Polen, med 400 farkoster till ett värde av 11,6 miljoner euro.
Båtarna gick åt också i hemlandet
Den inhemska båthandeln uppöevde för andra året i rad en exceptionell stark tillväxt.
Över 5000 nya vattenfarkoster registrerades, de största tillväxtsiffrorna sågs bland små motorbåtar.
Även om trenden under en längre tid har varit båtars ökade medelstorlek, har tillväxten inom motorbåtars första registrering åren 2018–2021 funnits inom båtar under 9 m.
98 procent av motorbåtarna som registrerades ifjol var till sin storlek 9 m och mindre.
– Tillväxten i handeln av små under 5,5 m utombordsmotorbåtar i Finland var redan andra året i rad var tvåsiffrig, vilket berättar om båt- och stuglivets betydelse för finländarna under coronatiderna, säger Jarkko Pajusalo , vd för Båtbranschens centralförbund Finnboat.
Däremot bromsade försäljningen av vattenjetar upp, och gick till och med bakåt till nivån år 2020. Men 36 nya luftfyllda RIB-båtar registrerades, vilket är en ökning på drygt 50 procent.
Segelbåtsförsäljningen har stabiliserats
23 stycken nya segelbåtar registrerades för första gången i Finland, d.v.s. endast en mera än året innan. Som jämförelse registrerades i Finland för första gången 57 stycken motorbåtar i storleksklassen över 10 m.
Försäljningen av nya segelbåtar verkar ha stabiliserat sig på denna cirka tjugo båtars nivå, medan förmedlingen av andrahandsbåtar samtidigt har blivit en allt mer internationell handel, vilket har möjliggjort för allt flera människor införskaffningen av en lite använd segelbåt från utlandet.
Handeln med andrahandsbåtar fortsatte livlig. Enligt båtregistret som Traficom upprätthåller bokfördes över 28 000 ägarbyten av båtar. De senaste två årens starka inhemska efterfrågan har hållit handeln med andrahandsbåtar på en drygt 30 procent högre nivå än år 2019.
Artikeln uppdaterad 31.3.2022 kl. 8.43: Finnboats korrigerade företagens tillväxt till 40 procent och den totala exporten till över 500 miljoner euro.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.