Flygtrafiken mellan Åland och Helsingfors utökas
Från och med den 4 juli blir det möjligt att flyga tur och retur mellan Mariehamn och Helsingfors samma dag igen. Det är resultatet efter infrastrukturministern Christian Wikströms (Ob) diskussioner med Finnair.
Under måndagen och tisdagen var Christian Wikström i Helsingfors för möten med flygbolaget Finnair och Trafik- och kommunikationsministeriet. Syftet var att diskutera förutsättningarna för att utöka flygtrafiken mellan Mariehamn och Helsingfors, och diskussionerna bar delvis frukt.
– Ett direkt reslutat är att Finnair sätter in mer flygtrafik på linjen från och med den 4 juli. Det blir två tur- och returresor per dag på måndagar, säger Christian Wikström, och fortsätter:
– Det är långt ifrån den tidigare servicenivån, men nu blir det i alla fall möjligt att åka över dagen med flyget till Helsingfors eller Mariehamn. Man kommer att behöva planera in dags-mötena till måndagar.
Gör ett försök
Det var landskapsregeringens förslag att samla alla resenärer som åker över dagen på samma dag och Finnair tog emot det.
–Flygtrafiken på linjen mellan Mariehamn och Helsingfors är inte kommersiellt gångbar och Finnair har stora ekonomiska svårigheter. De behöver prioritera de linjer som är kommersiellt gångbara och nu är förhoppningen att genom att samla veckans hela resenärer så att en dag blir kommersiellt gångbar. Det här är ett förslag vi har funderat på, Finnair lyssnade och gick med på att göra ett försök med det här upplägget, säger Christian Wikström.
Hur länge pågår försöket?
– Vi har inte fått något definitivt datum för hur länge det pågår. Finnair utvärderar sin trafik hela tiden och ser vad som funkar och inte. De ser hur många resenärer det är på rutten och om det blir för många för den trafik vi kommit överens om finns det potential att ha ytterligare trafik. Jag vill ändå understryka att trots att det här är en positiv nyhet är lösningen inte optimal. Det optimala hade varit ett liknande upplägg som förut, men det är inte möjligt i dag.
Kostnadsfrågan olöst
Mötet med Kommunikationsministeriet och ansvariga ministern Timo Harakka (SDP) blev dock knepigare. Där var syftet att diskutera om det finns förutsättningar för att införa trafikplikt på linjen Mariehamn–Helsingfors.
– Finland har infört det på flera inrikeslinjer där Finnair har slutat trafikera och då tänker vi att när man tar sitt ansvar och upprätthåller trafiken borde Åland behandlas på samma sätt, säger Christian Wikström.
Men det tänker inte ministeriet?
– Man var positiv till att införa trafikplikt, men frågan om kostnadsansvaret är inte löst.
När trafikplikten infördes på flyget mellan Stockholm och Mariehamn ingick Åland en överenskommelse med Finland om att kostnadsansvaret är på Åland.
– Det ligger oss lite i fatet när vi diskuterar den här frågan med Finland, vi tycker att det är skillnader på den trafikplikten och inrikestrafiken. Det handlar om Ålands förbindelse till huvudstaden.
Tycker ministeriet att det är Åland som ska betala?
– Den frågan är inte klargjord. Vi menar att man från Finlands sida har ett visst ansvar att upprätthålla trafiken, men det är en fråga som fortfarande är öppen. Det vi pekar på är att Traficom betalar fem inrikeslinjer i sin helhet. Men frågan är ännu under behandling.
Härnäst väntar diskussioner i den samlade landskapsregeringen om hur man ska gå vidare med frågan.
– Det här berör hela Åland och det är inte en fråga jag kan besluta om själv, säger Christian Wikström.
Fredrika Fellman/Nya Åland
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.