Åbovarvet börjar bygga Mein Schiff 7 – ska drivas med metanol och ha en 25 meter lång simbassäng
Det sjunde och sista kryssningsfartyget i Mein Schiff-serien började byggas vid Åbovarvet Meyer Turku på tisdagen.
Mein Schiff 7 ska rymma 2 849 passagerare och drivas med metanol.
Fartyget ska få ett stort antal balkongförsedda hytter och en 25-meter lång simbassäng.
Det ska också få flera olika barer och restauranger.
Beställare är det tyska rederiet TUI Cruises.
– Efter två pandemiår fortsätter vi att växa enligt planerna. Mein Schiff 7 kommer att vara en del av vårt arbete för allt miljövänligare kryssningar och fartyget ska byggas så att det kan drivas med metanol, säger rederiets vd Wybcke Meier.
Satsning på miljön
Då fartyget ligger i hamn ska det vara så gott som utsläppsfritt.
TUI Cruises ambitioner är att kunna erbjuda de första klimatneutrala kryssningarna år 2030.
Vid Meyer Turku är man glada över att få bygga ytterligare ett fartyg för den långvariga samarbetspartnern TUI Cruises.
– Vi har i vår planering ytterligare optimerat fartygets energieffektivitet. Miljövänligheten gör att det här fartyget ska bli det finaste i hela serien av Mein Schiff, säger Meyer Turkus vd Tim Meyer.
I dagsläget har varvet beställningar till år 2026.
Ska [kunna] drivas på metanol. Ingen information om huvudsaklig metanoldrift finns tillgänglig.