Wärtsilä utvecklar ny teknologi som kan göra LNG-drivna fartyg klimatneutrala tillsammans med finskt startup-företag
Teknologiföretaget Wärtsilä har ingått ett samarbetsavtal med Hycamite TCD Technologies, ett finskt startup-företag som specialiserat sig på utveckling av produktionsteknologi för ren vätgas och fast kol av metan.
Tillsammans utvecklar företagen kostnadseffektiv vätgasproduktion ombord på fartyg, av flytande naturgas (LNG).
Konceptutformningen kommer att slutföras i mitten av 2023 och testanläggningen under andra halvåret 2024.
Vätgasen som produceras ombord och Wärtsiläs flexibla flerbränslemotorer som drivs av en LNG-blandning kan minska fartygets koldioxid- och metanutsläpp.
Alternativt kan vätgasen också användas i fartygens bränsleceller.
Fast kol istället för CO2 som biprodukt
Som biprodukt i processen uppstår fast kol som lättare kan lagras och hanteras ombord, till skillnad från konventionell teknik som producerar koldioxid som biprodukt.
Det producerade kolet består av högkvalitativ industrigrafit och kolnanorör, vilket ger möjlighet till ytterligare intäkter.
— Vi investerar i utvecklingen av bränslen som kan påskynda övergången till koldioxidneutral sjöfart. Samarbetet med Hycamite är ett viktigt steg mot detta mål. Våra gasmotorer drivs redan av en blandning av väte och LNG, säger Mathias Jansson, direktör Fuel Gas Supply Systems på Wärtsilä, i ett pressmeddelande.
— Möjligheten att producera vätgas ombord öppnar intressanta möjligheter. Det löser inte bara bristen på försörjningsinfrastruktur, utan minskar också säkerhetsriskerna vid lagring och hantering av flytande väte och minskar successivt miljöpåverkan, tillägger Jansson.
— Vi är glada över att samarbeta med en etablerad teknikledare som Wärtsilä. Wärtsilä har stor kunskap och erfarenhet av distributionssystem för bränslegaser inom sjöfart och tillsammans kan vi göra vätgasförsörjning och lagring ombord till ett realistiskt alternativ för sjöfartsindustrin, kommenterar Laura Rahikka, Hycamites grundare och vd.
I princip kan den nya tekniken tillämpas på alla LNG-drivna fartyg. Genom att använda BioLNG kommer denna lösning att till och med skapa ett negativt koldioxidavtryck.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.