Förflytta dig till innehållet

Trafiken i Finland var säkrare 2022 – men ännu är vi långt efter Sverige och Norge

Johan Backas
Bil bärgas efter olycka

Enligt Trafikskyddets förhandsuppskattning omkom 185 personer i trafiken i Finland under 2022. I och med att det rör sig om en förhandsuppskattning förväntas antalet öka något ännu. Jämfört med 2021 är det en förbättring med runt 10 procent.

Men fast riktningen är den rätta, så ligger vi ännu långt efter Sverige och Norge när det gäller att förebygga dödsolyckor, skriver Trafikskyddet i ett pressmeddelande.

– Omkomna i trafikolyckor kommer att var historiskt lågt. Det är första gången sedan 1941 som det har omkommit färre än 200 personer i trafiken. Men baserat på ett år är det för tidigt att dra några långtgående slutsatser när det gäller riktningen, utan målet är att jobba för att få en fortsättning på det här. Vi har en nollvision som ska vara verkställd 2050 och redan 2030 ska antalet vara under 100 per år. Det finns jobb så det räcker om vi ska lyckas med det, säger Trafikskyddets undersökningschef Juha Valtonen i pressmeddelandet.

Omkomna i trafiken 1931–2021

Trafikskyddet
År 2022 beräknas i nuläget 185 personer ha omkommit, men siffran väntas stiga. Uppskattningen baserar sig på Statistikcentralens information och tidningsartiklar.

Dela artikeln

En kommentar: “Trafiken i Finland var säkrare 2022 – men ännu är vi långt efter Sverige och Norge

  1. Ted Bergman skrev

    Ser man till Sverige så har de ex. fartkameror placerade en god bit före det farliga stället (ex. korsning). Före kameran har man varning för kameran. På detta sätt säkerställer man bilisterna saktar in till kameran och efter kameran har de inte blicken på hastighetsmätaren och kameran utan på trafiken.

    I Finland placerar man varningskyltarna så att de inte är före kamerorna. Kameran placeras mitt i korsningen så att förarens koncentration i den riskfyllda situationen förvärras genom att blicken är på kameran och på hastighetsmätaren istället för på ex. skyddsvägen.

    Finland har alltså inte ännu insett att vägarna skall planeras med naturligt betende som beaktas. Man tror ännu på en skrämseltaktik och begränsningar. Med denna attityd kommer man inte uppnå motsvarande trafiksäkerhet.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit