Det sexkantiga Granhuset är klart – formen ger utrymme på få kvadratmetrar
Konstnären Jan-Erik Andersson och hans fru, grafiska formgivaren Marjo Malin , har nu flyttat in i det nya Granhuset på Hirvensalo bredvid Bladhuset, eller Life on a Leaf, där de bodde tidigare.
Det nya konsthuset har Andersson ritat tillsamman med arkitekten Erkki Pitkäranta , som även var med och ritade Bladhuset, och byggt för att vara så energisnålt som möjligt.
– Därför byggde vi det i en sexkant. Formen gör det möjligt att få rumsligt intressanta, rymliga utrymmen på få kvadratmetrar. Det är en form som, till skillnad från fyrkanten, också förekommer i naturen för att den är en effektiv form, säger Andersson.
Dubbla stockar
Väggarna är byggda av dubbla stockar isolerade med träfibermassa, som gör att det är mycket välisolerat. Huset både värms och kyls med bergvärmeteknik och sedumtaket är klätt med fetknoppsväxter.
Granen är ett ofta förekommande inslag i Anderssons konst. Därför ville han lyfta fram granen och låta den få stå i centrum. Dessutom är huset byggt av granträ.
– Den skapar också en viss kontinuitet till Bladhuset eftersom att granen finns med i detaljer på det huset, säger Andersson.
Samarbete med andra konstnärer
På finska heter huset Kuusi-o-talo som också anspelar på den sexkantiga formen.
I hela huset finns spår av samarbeten med olika konstnärer. Huset är Anderssons postdoc arbete vid Bildkonstakademin där han forskar bland annat om hur konsten kan bidra till att skapa arkitektoniska rum. På utsidan finns sex olika skulpturer av olika konstnärer, ett i varje hörn.
– Vi fick finansiering av Konestiftelsen så att vi kunde betala konstnärerna att göra skulpturer. Till skillnad från Bladhuset där vi mest samarbetade med mina vänner som ställde upp på frivillig basis. Jag valde skulptörer som alla arbetar med olika material och uttrycksätt för att så få in ett överraskningsmoment i planeringen, något som är viktigt för mig och Pitkäranta, säger Andersson.
Fem olika skulptörer har fått fria händer i var sitt hörn av huset, Heini Aho , Benjamin Orlow , Riikka Puronen , Kimmo Schroderus och Jenni Tieaho . Till det sista hörnet har en av den finländske konstnären Ossi Sommas skulpturer deponerats av den förening som vårdar han arv.
– Många av konstverken finns på hyllor i 1920- och 30-talets nyklassicistiska stilriktning.
Konstverk syns också från vägen
En del av konstverken syns tydligt från vägen så att förbipasserande kan stanna till och studera dem.
På verandan har den engelska miljökonstnären Trudi Enwistle , som också planerat gården, installerat en brygga med en badstege.
– Det är en liten protest, badstegen väntar på att havsvattennivån ska stiga, säger Andersson.
På de totalt 74 kvadratmetrarna ryms två badrum, kök, vardagsrum, två arbetsrum och ett sovrum.
– När vi planerade huset mätte vi upp det på gården med pinnar och stickor i skala 1:1. På så vis får man en känsla för hur vi kunde planera utrymmena så att två personer kan bo här. Då hade vi det runda bordet som utgångspunkt när vi planerade.
Inslag av Gallen Kallela
Bordet är ett av Anderssons konstverk. Här finns inslag av Akseli Gallen Kallelas målningar, flera olika tempel och berget Ararat.
– Det är många typer av mystik som representeras här, säger Andersson.
Utkanten av bordet går i orange medan mitten har ett rymdtema med inslag av grankvistar. Kontrasten mellan det eldiga orangea och den svarta rymden passar väl in i temat för nedre våningen: brand.
– Det är min fru som planerat temat här. Om det då syftar på att det är världen som brinner eller vad det betyder är öppet för tolkning.
På väggen bakom spisen finns en eld utskuren i akrylat, och överallt finns små detaljer på temat.
Sotfärgade ventilationsrör
Ventilationsrören syns också tydligt svarta, vilket ger en känsla av att de är sotfärgade.
– Kaminen här är tillägnad Putin, om elen försvinner kan vi laga mat i den, säger Andersson och visar den moderna svarta vedeldade kaminen som står i vardagsrummet.
Trappan upp till övre våningen är inspirerad av skärselden. När man går upp genom den kommer man till den ljusa övervåningen, där ljus kommer in från alla sex håll.
– Fördelen med sex väggar är att man kan få in ljus från så många olika håll. Därför har vi också glasdörrar för att tillåta ljuset att sprida sig.
Också insidan av huset bär spår av andra konstnärer. Bland annat har serietecknaren Krister Nuutinen har med en värmepenna ristat in en bildserie ovanför toalettstolen och Camilla Moberg har tillverkat en ljusskulptur av glas.
I toaletten på övervåningen finns en installation av konstnären Kristiina Mäenpää . Hennes fotavtryck finns ingjutna i golvet, som att någon står och tittar ut genom fönstret på bladhuset. På fönstret finns en text som går ihop med en text på dörren när solen kastar skuggorna rätt.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.