Förflytta dig till innehållet

Åbo Akademi aktivt med när Åbo blir "smartare"

Kollektivtrafiken viktig. Den kan få folk att lämna bilen hemma, men måste i så fall fungera tillsammans med andra trafiklösningar. Foto: Dan Lolax


Den snabba tillväxten i Åboregionen kräver nya logistiska lösningar.
Kort sagt måste människor och material kunna ta sig och förflyttas på ett så smart och hållbart sätt som möjligt.
Åbo Akademi och konsultföretaget PBI Research Institute ska nu, tillsammans med Åbo stad och konsultföretaget Turun Seudun Kehitys, ta en närmare titt på det som professor Kim Wikström kallar för friktionsfria flöden.
Det handlar om ett inledande projekt med en finansiering på 50 000 euro som sedan ska leda till större satsningar och involvera flera aktörer.
Till en början kommer ÅA och PBI att fokusera på den forskning och data som redan finns, bland annat genom samarbeten med Stanford University i USA och med University College London.
Wikström konstaterar att det redan finns data, nästan för mycket för att den ska vara hanterlig, om hur människor rör sig med bil och kollektivtrafik och om hur flygtrafik, tågtrafik och hamnar används.
Den här typen av data ska analyseras och längre fram kan den fungera som grund för stadsplaneringen.
I bästa fall kan det hela utmynna i att Åbo blir mera av en ”smart city” – en smart stad – det vill säga en stad som betonar hållbara logistiska lösningar som också bidrar till trivsamheten i staden.
Wikström säger att det handlar om att spräcka gränsen mellan olika typer av transportmedel – flyg, tåg, buss och sjöfart.
Vad gäller den sistnämnda säger Wikström att Åbo hamn och Nådendals hamn utgör en intressant kombination.
Det handlar också om att försöka påverka privatbilismen.
– Är folk beredda att lämna bilen hemma om det finns bra kollektivtrafik? Det är en fråga om huruvida information ändrar på vårt beteende. Här hoppas vi på jämförbar data från andra städer.
I Åbo har man i och med torgparkeringen fattat ett beslut som styr biltrafiken till kärncentrum. Går inte det stick i stäv med den här visionen?
– Den frågan har varit en politiskt långsam process. Det här handlar om framtida lösningar, om att se helheter och om att undvika politiska beslut om begränsade områden.
Under Wikströms ledningar har ÅA redan kommit långt i forskningen om autonoma fartyg. Universitetet har också Östersjön som en stark profil via det nya profileringsområdet ”Havet”.
Den kunskapen kommer till användning när det aktuella projektet kommer igång och under det närmaste halvåret ska ÅA och PBI utreda vilka andra aktörer som kunde involveras när data ska analyseras och nya lösningar presenteras.
Förhoppningen är att det i sin tur ska motivera ny och större finansiering, till exempel från innovationsfinansieringsverket Tekes.
Wikström säger att ÅA har för avsikt att vara med i fortsättningen av projektet, just eftersom området är så starkt kopplat till existerande forskning.
LÄS OCKSÅ: P-platser ger Åbo huvudbry också efter torgparkeringen

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit