Åbo får vänta på ny hamn, Viking Line på ny kajplats – Ukrainakriget och stålpriserna sätter käppar i hjulen
Åbo stad ändrar tidsplanerna för utvecklingen av Slottsudden och områdets storprojekt. Investeringarna i piren i samband med passagerarterminalen skjuts fram med ett år och hyresavtalet för fältområdena som är i hamntrafikens bruk förlängs till slutet av 2026.
Planerna för Åbo hamn ändrar eftersom Åbo vill säkerställa att den nya passagerarterminalen, hamnstrukturerna samt det nya historiska museet kan byggas inom ramen för budgeten.
Ökande stålpriser och byggkostnader på grund av kriget i Ukraina är de största orsakerna till förändringarna.
Projekten och planeringsarbetet i staden och hamnen fortsätterutan avbrott även nu.
Stadsstyrelsen i Åbo beslöt i sitt möte den 6 juni att Åbo ska inleda förhandlingar med Trafikledsverket om flytt av hamnspåret från dess nuvarande sträckning till norra sidan av hamnen.
Ändringarna i tidsplanerna ger extra tid att genomföra det nya elektrifierade spåret för persontrafik från bangården i Muhkuri till Åbo hamn.
Starten av kajbygget flyttas fram
Styrelsen för Åbo Hamn Ab beslöt på sitt möte den 14 juni att avbryta upphandlingen av bygget av ny kajplats för Viking Line samt att flytta fram inledningen av kajentreprenaden.
De erhållna anbuden översteg entreprenadens ursprungliga kostnadskalkyler.
En avsevärd del av Slottsudden är uthyrd för hamnfunktionerna. Visstidshyresavtalet mellan Åbo stad och Åbo Hamn Ab upphör år 2025. I sitt möte beslöt hamnbolagets styrelse även att framställa för Åbo stad att hyresavtalet för landområdet som används av den nuvarande hamntrafiken ska förlängas till slutet av år 2026.
Projektet för Åbos hamnterminal fortsätter oförändrat i sin helhet med undantag för pirentreprenaden och reparationerna av Tallink Siljas kaj.
– Bägge dessa delprojekt flyttas framåt med ett år och därmed förskjuts färdigställandet av hela projektet med motsvarande tid. Övriga planerings- och motsvarande arbeten fortsätter enligt tidsplanen. Avsikten är att bygget av terminalen alltjämt kan inledas år 2024, säger Erik Söderholm, vd för Åbo Hamn Ab.
Det kommer att gå åt över femton kilometer med sjuhundramillimeters stålpålar till Viking Lines kommande pir. På grund av kriget i Ukraina har priset på stål stigit markant och i kostnaderna för byggentreprenaden skulle i detta läge överskrida budgeten.
– Vi har därför beslutat att förkasta anbuden och konkurrensutsätta pirentreprenaden på nytt om cirka ett år, i hopp om att marknadspriset på stål sjunker, säger Söderholm.
Terminalbyggnaden, som enligt planerna skulle stå färdig år 2026, kommer nu att bli klar år 2027. Den nya passagerarterminalen planeras av PES-Arkkitehdit Ab.
Det nya historiska museet kan fortfarande komma att stå klart 2029, vilket är Åbos 800-jubileumsår.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.