Åbo ska testa p-rutor för elsparkcyklar – har nu också gemensamma spelregler för alla operatörer
En elsparkcykel girar in från Västra Strandgatan till Kristinegatan. Den som kör är Jenny Ilpoinen, ursprungligen från Kemi, en flitig användare av elfordon.
– Jag flyttade till Åbo för ett halvår sedan och de här är verkligt bra. Jag kör nästan dagligen med elsparkcykel.
Ilpoinen anser att det är en liten grupp som ställer till det för andra, genom att köra vårdslöst eller lämna elsparkcyklar på fel plats.
Där som hon nu parkerat, vid Kristinegatan, står fordonen i två prydliga rader.
– Det största bekymret är väl ändå de som kör berusade.
I Norge har Voi i sin app ett obligatoriskt reaktionstest nattetid, för att kontrollera åkarens körduglighet. I Finland är testet frivilligt, men kunde vara obligatoriskt, säger Ilpoinen.
Överlag anser hon att elsparkcyklarna är ett litet bekymmer i stadsmiljön. Framför allt är de ett praktiskt sätt att röra sig.
– De allra flesta vet hur man ska bete sig.
Det knepiga ur Åbo stads synvinkel är att det inte finns direkta metoder att bestämma hur folk använder lätta elfordon. Därför har staden i samarbete med operatörerna sammanställt rekommendationer för hur de används. Stadsmiljönämnden godkände riktlinjerna på tisdagen.
Operatörerna har själv sedan tidigare kartor över var elsparkcyklar kan lämnas, men nu har också Åbo stad en egen karta. På den hittas platser där parkerade lätta elfordon utgår en trafiksäkerhetsrisk.
– Operatörerna lägger dessa områden till i sina mobilappar. Vi kan också senare definiera fler områden, säger Stella Aaltonen, projektchef på Åbo stad.
Platser där Åbo stad inte vill att lätta elfordon lämnas är utmärkta också på Åboregionens guidekarta.
På stadens karta finns alla broar över ån och deras brofästen. En annan plats är Aningaisbron och alla dess slingrande körfält och ramper. De nuvarande operatörerna Tier och Voi har i stort sett redan samma förbudsområden.
Då det gäller direkt farliga platser är vägtrafiklagen entydig: ”Sådant som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken får inte sättas ut eller lämnas på en väg.”
I stadens rekommendationer sägs det nu att staden kan flytta fordonen. Vem som exakt gör det är ännu oklart.
– Det har inte definierats vem som ska sköta den här uppgiften, eftersom den förutsätter tilläggsresurser, säger Aaltonen.
På samma sätt som operatörer i första hand sporrar sina kunder i stället för att hötta med fingret, satsar också Åbo stad på ett mer pedagogiskt grepp.
– I sommar ska vi testa parkeringsrutor för elsparkcyklar. Det är möjligt att vi senare också kommer att definiera särskilda virtuella p-områden.
De nya rekommendationernas främsta funktion är att erbjuda samma spelregler för alla då det senare ändå sannolikt dyker upp nya operatörer.
Nu undersöks om de borde avge ljud
Elsparkcykeloperatören Voi ska tillsammans med universitetet i Warwick i Storbritannien undersöka om fordonen borde ha ljud. Tysta elsparkcyklar kan överraska fotgängare, särskilt människor som har dålig syn.
Voi uppger i ett pressmeddelande att bolaget har konsulterat Synskadades förbund. Studien görs i samråd med brittiska motsvarigheten, Royal National Institute for the Blind.
Universitetet i Warwick ska inte bara undersöka hur elsparkcyklar med ljud observeras utan också om ljudet påverkar observationsförmågan för åkarna.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.