Staden svarar: Callcentret erbjuder jämlik service
Servicen är bättre med en centraliserad lösning och ett nummer, enligt det svar som Kjell Wennström fått på sin motion om hur staden borde ha ett helt eget nummer för service på svenska.
– Tidigare fanns det flera nummer till olika hälsostationer och man svarade i telefon vid sidan av det egentliga mottagningsarbetet, ibland i mycket brådskande situationer, konstateras i svaret.
För svaret har servicechef Katariina Kauniskangas bett om utlåtanden av överläkare Päivi-Leena Honkinen och överskötare Jaana Piispanen.
Fördelen med en centraliserad telefontjänst är bättre arbetsro för skötare, anser Honkinen.
– Ett nummer är bättre också då alla nödvändigtvis inte vet vilken hälsocentral de hör till och vilket nummer de ska ringa.
I svaret noteras också det stora problemet med att hitta vårdpersonal som kan svenska. Finskspråkiga skolinrättningar har inte en undervisning som garanterar en tillräcklig språkkunskap, skriver Honkinen, och fortsätter:
– Den svenskspråkiga utbildningen är inte tillräcklig eller så söker sig svenskspråkiga skötare till mer svenskspråkiga regioner.
Honkinen undrar om Åbo stad på något vis kunde samarbeta med regionens svenskspråkiga kommuner.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.