Förflytta dig till innehållet

Åbo stad och Novia vinnare i nytt sjöfartssamarbete med tysk forskningsjätte

Kim Lund
Två män i kostym står på en gård
Åbo stads livskraftsdirektör Niko Kyynäräinen och yrkeshögskolan Novias rektor Örjan Andersson ser fram emot samarbetet med det tyska forskningsinstitutet Fraunhofer.

Yrkeshögskolan Novia står som huvudman i ett stort internationellt samarbetsprojekt inom marinindustrin.

Övriga deltagare är bland annat Åbo Akademi, Åbo universitet, Åbo stad och lokala företag inom sjöfartsbranschen.

För det internationella inslaget står Fraunhoferinstitutet i München, en organisation som fokuserar på utveckling och forskning inom till exempel miljöteknologi. Institutet har 29 000 anställda och en årlig forskningsbudget på 2,8 miljarder euro.

Novias rektor Örjan Andersson är glad och stolt över att vara med i storsatsningen som betyder att yrkeshögskolan och universiteten nu är en del av ett internationellt forskarnätverk

– Det känns bra att få en så stor och etablerad aktör med i samarbetet. Globalt är vi ganska små och det här ger oss bättre möjligheter få internationell finansiering för våra projekt, samtidigt som det blir lättare för oss att locka utländsk expertis och studerande till oss.

Åbo blir en intressant stad för utländska forskare, det skapas nya arbetsplatser och stadens skatteintäkter ökar.

Niko Kyynäräinen livskraftsdirektör Åbo stad

Lika glad som Andersson är Åbo stads livskraftsdirektör Niko Kyynäräinen som också är styrelseordförande för Turku Science Park. Han har stora förväntningar på samarbetet med den tyska forskningsjätten som han tror kommer att ge det lokala näringslivet en rejäl skjuts framåt.

– Det här öppnar upp helt nya möjligheter för tillväxtföretag inom teknologisektorn. Åbo blir en intressant stad för utländska forskare, det skapas nya arbetsplatser och stadens skatteintäkter ökar.

En del av forskningen går ut på att ta fram nya innovationer för att minska på utsläppen från sjöfarten. Åbo är en hamnstad där fartygstrafiken står för en del av de lokala utsläppen och Kyynäräinen tror att man genom olika tekniska lösningar kan göra sjöfarten miljövänligare.

– Det handlar bland annat om att hitta nya energilösningar och alternativa bränslen och att optimera logistiken både på land och till sjöss. Allt det här hjälper staden att nå sitt mål att vara klimatneutral år 2029.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit