Åbobor ska nå socialen lättare genom Fackla – ny tjänst ska sänka tröskeln för att be om hjälp
Från och med november ska också Åbobor ha lättare att nå socialvården genom en specialtjänst som heter ”Fackla”.
Nu erbjuds tjänsten till barnfamiljer och från början av nästa år utvidgas den till vuxna i arbetsför ålder.
Lättare att be om hjälp
Fackla-teamen tar emot alla barnskyddsanmälningar, de kontakter som kommer via knappen ”Be om hjälp” och icke-brådskande ärenden enligt socialvårdslagen.
Både invånare och myndigheter kan kontakta Fackla-teamen med frågor som gäller socialvård.
– Vi vill uppmuntra invånarna att kontakta Fackla-teamet med låg tröskel. Vi vill göra socialtjänsterna mer lättillgängliga, säger Jenni Kiviluoto , kundhandledningsdirektör.
Hjälper en vidare
Fackla-teamen ger handledning och råd samt bedömer servicebehovet.
När ett team kontaktas eller tar emot en anmälan ska teamet kontakta berörda parter inom sju vardagar. En bedömning av servicebehovet som innefattar förändringsarbete slutförs inom tre månader.
– Man ska kontaka Fackla-teamen om man känner oro för hur man själv eller en närstående klarar sig i vardagen, eller för ett barns välbefinnande eller har frågor om socialvården. I akuta situationer är det dock fortfarande social- och krisjouren man ska kontakta, säger Johanna Lehtola , kundhandledningschef.
Fackla hjälper
Fackla-teamen nås på vardagar klockan 8.30–15.
I Åbo har Fackla-teamet telefonnummer 02 410 7307.
Kontaktuppgifter till Fackla-team i andra kommuner finns på varha.fi (på finska).
Det ska också bli möjligt att kontakta Fackla-teamen via tjänsten Omaolo.
Det finns också speciell kundhandledning för äldre och deras närstående.
Den nås på svenska på 02 262 6174 (vardagar kl. 9–12) och på finska på 02 262 6164 (vardagar kl. 9–15).
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.