Förflytta dig till innehållet

Åboföretaget Deltamarin har fått beställning på tre bilfärjor

Deltamarin och varvet China Merchants Jinling Shipyard har undertecknat ett avtal om planeringen av tre RoPax-fartyg. RoPax-färjor kallas allmänt för bilfärjor. Fartygen är Stena E-flexer-fartyg.

Av de tre fartygen ska ett levereras till Marine Atlantic i Kanada och ha utrymme för 1200 passagerare. Fartyget kommer att ha två LNG-motorer och ska sättas i trafik mellan Newfoundland och Nova Scotia år 2024.

De två andra fartygen går till Brittany Ferries och kommer båda att kunna ta 1400 passagerare. Också de här fartygen förses med möjligheter att använda till exempel naturgas, biogas eller ammoniak.

Fartygen ska levereras åren 2024 och 2025 och sätts i trafik mellan Portsmouth och Ouistreham samt Portsmouth och St. Malo.

Beställningen är enligt Deltamarines pressmeddelande betydande, inte minst med tanke på det exceptionella sysselsättningsläget under coronapandemin. Planeringsarbetet inleds genast och utförs i huvudsak vid byråerna i Åbo, Raumo och Helsingfors.

Ett fartyg på havet. Stena RoRo
Stena RoRos E-Flexer för Marine Atlantic.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit