Förflytta dig till innehållet

Åboregionens reklamfolk samlas på torsdag

På torsdag samlas omkring 700 personer som på ett eller annat sätt jobbar med marknadsföring i Åboregionen i Logomo i Åbo. De ska delta i evenemanget Årets reklamtorsdag, Vuoden Mainostorstai.
– När vi började med evenemanget för tio år sedan hade vi två syften. Dels ville vi visa för möjliga uppdragsgivare i Åbotrakten att här finns ett stort marknadsföringskunnande till deras förfogande, dels ville vi lyfta branschens svans och få kompetent folk inom branschen att stanna i staden. Länge fanns till exempel den enda copywriterutbildningen i landet i Åbo, säger Janne Pöyhönen från reklambyrån Lahtinen & Mantere, som är en av arrangörerna.
Evenemanget är ett samarbete mellan reklambyråer, medier och marknadsföringsföretag i Åbo.
Årets reklamtorsdag, som ordnas på finska, består i år av ett halvdagsseminarium, en tävling i flera kategorier om årets reklam och en kvällsgala för anmälda.
En av seminariets föreläsare är Anne Korkiakoski, som bland annat har varit kommunikationsdirektör för företag som Elisa och Kone. Hon är ordförande för den nya organisationen Marknadsföringens utvecklingscentral Makes, och anses vara en av tungviktarna inom branschen.
Mari Tauler, vd för marknadsföringskollektivet Grundlage, är producent för Årets reklamtorsdag.
– Tidigare tävlade reklamer som var gjorda för tryckta medier, för TV eller radio eller för digitalt bruk i sina egna kategorier, men vi tycker att den indelningen är föråldrad. I år tävlar deltagarna i stället om titeln Årets reklam i de nya kategorierna Bästa snilleblixt, Bästa genomförande och Bästa resultat.
Tävlingsbidragen ska vara planerade eller gjorda i Åboregionen eller riktade till kunder i Åboregionen.
Det finns också en juniorserie för personer födda 1988 eller senare, där tävlingsdeltagarna har haft som uppgift att lösa ett konkret uppdrag för föreningen Håll skärgården Ren.
Tauler håller också i trådarna för kvällsfesten.
– Vi vill skapa dialog och ge folk i branschen en möjlighet att träffa varandra. På galan delas priserna för Årets reklam ut och tävlingens allra bästa arbete får delta i den internationella tävlingen Cannes Lions.
Omkring 700 deltagare låter väldigt mycket. Finns det så många som jobbar med marknadsföring i Åboregionen?
– Javisst. Här finns högklassigt kunnande i tryckerier och i den grafiska industrin, i byråer som jobbar med helhetslösningar och kommunikation, inom digital marknadsföring och sociala medier, fotografer med flera, säger hon och gläds att 200 fler än i fjol är anmälda i år.

Janne Pöyhönen, reklambyrån Lahtinen & Mantere och Mari Tauler, vd för marknadsföringskollektivet Grundlage.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit