Åbos elbussar har klarat vintern bra – ”Jag är positivt överraskad”

Den stränga kylan i december, de rikliga snöfallen kring jul och de senaste dagarnas halka har satt Åbos nya elbussar på prov.
Det är den första vintern som Nobinas 42 och L–S Liikennelinjats 13 elbussar är i trafik.

När vintern närmade var Fölis planeringschef Lauri Jorasmaa orolig för hur bussarna skulle klara sig i de kyliga förhållandena. Nu med facit på hand har det visat sig att oron var obefogad.
– Med nya bussar kan det alltid finnas små tekniska utmaningar som inte har med själva eldriften att göra. Men både vi och operatörerna har varit mycket nöjda och bussarna har fungerat helt enligt förväntningarna och kylan har inte ställt till några problem.
Hurudan har kundresponsen varit?
– Den har varit bra. Folk har tyckt om att de är så tysta och man värdesätter också att de är miljövänliga. Några kommentarer har det kommit om att stoppknapparna är placerade för lågt, men annars man varit nöjd.
– Vi har också frågat chaufförerna om vilken buss de skulle välja om valet stod mellan en ny dieselbuss och en elbuss. Svaret har alltid varit en elbuss.
Det är klart att när dörrarna öppnas med några minuters mellanrum så är det en utmaning att hålla värmen.
Hannu Lehmus vd L-S Liikennelinjat
Sveriges teve har rapporterat om ett brett missnöje med Scanias elbussar i Östersund. Det har strulat med laddningen, det har varit kallt inne i bussen och stängningen av bakdörrarna har krånglat.
I Luleå överväger man att helt och hållet slopa elbussarna eftersom de inte håller måttet. De största problemen har varit att bussarna inte har laddats ordentligt och att de är kalla.
Liknande problem har man inte haft med L-S Liikennelinjats bussar, säger vd Hannu Lehmus.
– Jag har inte hört några klagomål om att det skulle vara kallt i bussarna. Men det är klart att när dörrarna öppnas med några minuters mellanrum så är det en utmaning att hålla värmen. Men samma sak gäller i dieselbussarna.

På Nobina säger trafikchef Niko Kortelainen att det stundvis har varit kallt inne i bussarna och att han också fått en del respons av frusna passagerare.
– I början hade vi små tekniska problem som vi nu har åtgärdat. Bussarna har också bränsledrivna värmare som vid behov kan komplettera de som drivs med el. Att det kan vara kallt har ingenting att göra med att det är en elbuss. Det kan vara kallt också i dieselbussarna.
Några enstaka laddningsstationer har krånglat, men som helhet är Kortelainen nöjd med hur allting har fungerat.
Också på L-S Liikennelinjat säger Hannu Lehmus att man har stött på mindre tekniska störningar, men inga så allvarliga att trafiken har stannat.
– Det är första säsongen vi kör, så vi har inte så mycket erfarenhet. Men hittills kan jag säga att jag till och med positivt överraskad över hur bra det har fungerat.
Totalt kör det 61 elbussar på stadens vägar och gator.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.