Åbovarvet bygger sju kryssare på raken – också varvet i Raumo är fullt
Varvet Meyer Turku har levererat kryssningsfartyg i jämn takt de senaste åren och trenden fortsätter.
– Vi har orderböckerna fyllda fram till 2024, säger Tom Degerman, som är projektchef för alla fartygsbyggen vid varvet.
Kryssningsfartyget Mein Schiff 2 som den här månaden levereras till tysk-amerikanska rederiet TUI Cruises har knappt hunnit lämna varvet så sjösätts följande nybygge.
I mitten av mars sjösätts Costa Cruises kryssare Smeralda. Samtidigt pågår byggandet av Carnival Cruises första kryssningsfartyg Carnival 1.
Smeralda levereras i år och Carnival 1 nästa år.
Rederierna har beställt ytterligare varsin kryssare som levereras åren därpå.
Dessutom har TUI Cruises beställt ytterligare en kryssare i Mein Schiff-serien och Royal Caribbean Cruises två kryssningsfartyg i Icon-klassen.
Det betyder att varvet bygger sju kryssare på raken fram till 2024 då det sista fartyget levereras.
– Situationen är helt unik, säger Degerman.
Den snabba produktionstakten gör att varvet rekryterar 100–200 nyanställda i år, ett 20-tal av dem är planerare.
– Vi behöver mera folk då vi ökar kapaciteten, kryssningsfartygen som byggs framöver är större än fartygen i Mein Schiff-serien, säger Degerman.
Han säger att det kan bli knepigt att hitta yrkeskunnigt folk.
– Konkurrensen om arbetskraften är hård.
Under fjolåret rekryterade Åbovarvet 200 nyanställda, varvet sysselsatte i slutet av året drygt 2000 egna anställda.
Också varvet i Raumo har orderböckerna fyllda.
Efter att det nyligen blev klart att den nya Kvarkenfärjan som ska trafikera mellan Vasa och Umeå byggs vid Rauma Marine Constructions (RMC) har Raumovarvet för tillfället tre fartygsprojekt under planering.
Utöver Kvarkenfärjan omfattar projekten Tallinks nybeställda passagerarfartyg i Shuttle-klassen för rutten Helsingfors–Tallinn samt en korvett som beställts av Marinen.
Marinen har för avsikt att bygga fyra korvetter vid Raumovarvet.
Omvandlas alla intentionsavtalen som ingåtts till bindande avtal betyder det att Raumovarvet har jobb fram till 2026.
För tillfället är man inne i den mest brådaste tiden.
Planeringen av Kvarkenfärjan inleds nu i vår och i början av hösten startar produktionen.
Bil- och passagerarfärjan som beställts av rederiet Kvarken Link levereras våren 2021.
Sedan står Tallinks fartyg i tur, leveransen är planerad till årsskiftet 2021/2022, följt av Marinens korvett.
Varvsbolagets vd Jyrki Heinimaa har inte upplevt något liknande.
– Det här är unikt. Under min 20-åriga karriär i branschen har det aldrig varit så här livligt vid varvet, säger Heinimaa.
Raumovarvet sysselsätter för tillfället ett 100-tal anställda.
Men nybeställningarna gör att man behöver tiotals nyanställda i år.
Enligt Heinimaa har varvet hittills inte haft några större problem med att få tag i yrkeskunniga arbetare.
Någon brist på fartygsplanerare har han inte heller noterat. Han är inte heller bekymrad inför framtiden trots att många varvsarbetare börjar närma sig pensionsåldern.
– Vi räknar med att kunna göra de nyanställningar som behövs framöver. Här handlar det också om en ny generation varvsarbetare som vi själva tänker utbilda om det så behövs, säger Heinimaa.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.