Aholas vd om den dramatiska långtradarstölden: Aldrig varit med om det här förr
– Jag har jobbat vid Ahola Transport sedan 1995, och i branschen också före det, och vi har aldrig råkat ut för det här förr. Jag har för mig att även myndigheterna konstaterat att det här väldigt ovanligt.
Det säger Ahola Transports vd Åke Nyblom efter söndagens dramatiska händelser, där polisen med spikmattor stoppade en stulen långtradare på motorvägen från Helsingfors, mellan Pemar och Åbo.
Fordonet stals på söndagsmorgonen i Nådendal. Chauffören körde till huvudstadsregionen och tillbaka. Det kom in flera anmälningar om att föraren körde konstigt, men han vägrade stanna för polisen.
Vid en ABC-mack i Salo lyckades föraren gasa iväg medan poliser beväpnade med pepparspray försökta stoppa honom, hängande utanpå förarhytten.
En avtalstrafikants fordon
Nyblom säger till ÅU att han inte känner till detaljerna kring stölden och händelseförloppet, och att Ahola Transport även respekterar polisens önskan om inte snacka för mycket medan förundersökningen pågår.
Dessutom var det inte bolagets eget fordon som stals, trots att fordonet bar Aholas logga.
– Fordonet tillhör en inhemsk avtalstrafikant som kör för oss, säger Nyblom.
Nyblom säger att det är avtalstrafikanten som polisanmält stölden men att även Ahola Transport bistår utredarna.
– Vi har gett myndigheterna all data om körrutten som vi har i våra system. Nu inväntar vi deras utlåtande i fallet.
Polisen meddelade i måndags att den cirka 65-åriga föraren misstänks för att ha stulit sin arbetsgivares fordon.
Åke Nyblom säger att han inte kan kommentera den misstänktes anställningsförhållande, bland annat med hänvisning till att det gäller en avtalstrafikants fordon.
Föraren är misstänkt för grovt rattfylleri, grovt äventyrande av trafiksäkerheten, olovligt brukande och motstånd mot tjänsteman.
Nyblom konstaterar att både bolagets egna och avtalstrafikanternas bilar har alkolås.
– Men som tidningarna skrivit så var det väl kanske inte alkohol, utan andra medel, som påverkat chauffören. Jag har inte fått det bekräftat av myndigheterna, men jag har läst det.
Krävdes tre spikmattor
Polisen har berättat att långtradaren, efter att polisen slängt ut ett par spikmattor, började brinna när framhjulen körde bara på fälgarna.
Det krävdes en tredje spikmatta för att få stopp på föraren. Dragbilen ska ha fått stora skador, medan släpet enligt polisen klarade sig bra. Några fordon bakom långtradaren fick skador av bitar från långtradarens punkterade däck.
Nyblom säger att långtradaren var lastad med pallgods.
– För vår del beklagar vi förstås händelsen. Vi får vara väldigt tacksamma att det inte skedde någon större olycka, säger han.
I hemlandet har Ahola verksamhetsställen i Nådendal och Karleby, men Åke Nyblom kan inte säga var exakt fordonet stals i Nådendal.
– Myndigheterna utreder just nu hela händelseförloppet.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.