Akut personalbrist på nödcentralerna – nu ska verksamheten genomgå en reform

Nödcentralerna i Finland har länge haft problem att rekrytera tillräcklig personal och det har påverkat de anställdas välbefinnande, skriver SPAL, Finlands största fackförbund för räddningspersonal, i ett pressmeddelande.
Personalbristen på Nödcentralsverket har blivit permanent och nu måste de anställda få stöd för att må bra. En del har sagt upp sig, och de bakomliggande orsakerna ska utredas.
Kim Nikula som är ordförande för SPAL säger att det nu behövs mer personal med snabb tidtabell.
– Vi har ett akut problem där cirka 40 anställda behövs för att råda bot på personalbristen.
Problemet är ändå inte nytt utan har pågått i flera år, säger Nikula.
– Vi har försökt åtgärda personalbristen på olika sätt men det är uppenbart att det behövs fler utbildningsplatser och regionala kurser.
Kurser som ordnas regionalt har visat sig vara ett fungerande sätt att utbilda ny personal, och Nikula hoppas kurserna kommer att fortsätta.
Staten borde enligt SPAL erbjuda tillräckliga resurser för att utbilda och anställa ny personal. Inrikesministeriet meddelade på torsdagen att de börjar reformera nödcentralsverksamheten så att den bättre kan möta de nationella behoven.
SPT har försökt nå Nödcentralsverkets ledning för en kommentar om hur situationen ser ut bland de svenskspråkiga anställda.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.