Ålands hamnar räknar med normal säsong – ”Sommaren kan erbjuda väldigt mycket”

Nu förbereder sig de åländska hamnarna för en normal säsong igen.
– Jag tror att sommaren 2022 kan erbjuda väldigt mycket, säger Alef Jansson , vd i Mariehamns hamn.
Statistikcentralens färska statistik för finländska – och åländska – hamnar visar att det förra året var endast i oktober och november som besökstalen kom i närheten av ”normala” år som 2018 och 2019.
Många fick tillbaka hoppet om mer normala nivåer efter uppmuntrande besökstal från Finland under högsäsong – och på hösten rann det även till från Sverige.
Men statistiken visar att för helåret var det över en miljon färre passagerare från svenska hamnar, och 46 procent färre personbilar från samma håll rullade av i Mariehamn, Eckerö och Långnäs.
Från det finländska hållet finns ingen uppdelning på hamnar, men enligt Ålands statistikmyndighet Åsubs siffror var det runt 80 000 färre – eller 21 procent – besökare som kom från fastlandet jämfört med ett normalt år.
Den överlägset största andelen inresande kommer med fartyg från Sverige. Då räknas även pendlare och ålänningar själva in.
”Fint att se rederiernas kreativitet”
Mariehamns hamn såg en halvering i antal anlöp, men 2021 blev ändå en förbättring jämfört med 2020.
– Det var fint att se kreativiteten från våra kunder Tallink Silja och Viking Line, säger Alef Jansson.
Han konstaterar att höstens trafik var mer stabil, tills omikron kom.
– Tidvis hade vi jättestora bilströmmar här under perioder som annars inte är så omfattande.
När är vi tillbaka på gamla nivåer?
– Jag är förhoppningsfull, men luttrad. Det känns bra och det kanske är det viktigaste. Som det ser ut just nu har vi från den 9 april egentligen all trafik i gång igen, säger Jansson.
Eckerös marknad är Sverige
Berghamn i Eckerö trafikeras endast av Eckerölinjen. Under 2020 och 2021 försvann över halva passagerarunderlaget, som normalt ligger strax under 500 000. Det återspeglas även i antalet personbilar.
– Vår enda marknad är den svenska marknaden, så ur det perspektivet har vi blivit hårt drabbade, säger Tomas Karlsson , vd för Eckerölinjen.
– Men vi förbereder oss för en mer normal sommar och att vi ska kunna sälja Åland som tidigare.
Antalet bussar dök kraftigt, från runt 200 till 31.
– Under den här perioden var det inga bussbolag från Åland som åkte till Sverige för teater eller shopping, men den stora posten är nog turister som brukar välja att komma till Åland med ett bussbolag istället för eget fordon.
Däremot ökade antalet lastbilar som anlände och avgick via Eckerö under 2021, de var till och med fler än 2018 och 2019.
Tomas Karlsson säger att många åländska företag importerar sina produkter från Sverige.
– Vi har alltid haft en avgång klockan 10 från Grisslehamn som gör att man har fem timmar på sig att lasta av. Jag tror det har varit en fördel här.
Peak för Långnäs
Långnäs hamn fick under ett par månader 2020 ta emot all färjetrafik till Åland.
– I antalet anlöp blev det ju en peak, säger vd Ronny Eriksson som konstaterar att både Fjärdvägen och Finnlines som har många tunga transporter saknas i sammanställningen.
Hur har då 2022 börjat? Åsub redovisar 7 219 inresande från Finland och 9 550 från Sverige i januari.
2020 var de 17 955 respektive 83 826.
Björn Nylund/Nya Åland
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.