Förflytta dig till innehållet

Ålands landskapsregering fick svar på frågor om Mergus

Arkiv/Anja Kuusisto
Gul bilfärja
Färjfrågor. Hur ska Mergus klara lossning och lastning vid lågvatten? Den frågan har rederiet EW svarat på i ett brev till landskapsregeringen.

Det finns inga orsaker till hävning av avtalet. Det skriver rederiet EW Finlands vd Oskar Berndtsson i ett svar till landskapsregeringen om Mergus trafik på tvärgående linje.

Det som landskapsregeringen ville ha svar på var hur EW Finland ska lösa lossning och lastning vid lågvatten och när saken ska vara åtgärdad.

– Vi har fått svaret men jag har inte hunnit sätta mig in i det ännu, säger Ida Mann som är chef på infrastrukturavdelningens transportbyrå.

EW Finland har ”med betydande resurser och kompetens” granskat frågan, skriver Oskar Berndtsson.

Ändringar och förbättringar ska göras på färjan vid ett trafikuppehåll i Långnäs under veckoslutet. Iskniven i fartygets båda ändar förlängs och breddas för att undvika att färjans avbärarlist hänger på en buffertplatta i hamnarna. På så sätt ska fartyget inte komma nära betongen/landfästet vid lågvatten.

Tilläggsbitens profil och lutning blir densamma. Det löser också lastningsproblemet eftersom fartyget ligger längre ut och vinkeln blir mindre, skriver Oskar Berndtsson.

Vid extremt lågvatten ska Mergus använda lösvirke på samma sätt som på andra rutter och fartyg.

En profil med gummilist ska monteras för att minska gapet mellan rampen och däcket. Så ska man minska ”eventuellt vattenflöde in på däck”, och undvika att man snubblar vid springan.

Oskar Berndtsson tillägger att fartyget hela tiden har uppfyllt kraven som ställts i avtalet.

”Fartyget passar till befintliga färjfästen och hamnar så bra att lasten kan lastas och lossas utan lastskador. I Färjeavtalet finns inget specifikt krav om minst höjd fribord (avstånd från vattenytan till bildäck).

Han understryker att fartyget godkändes av landskapsregeringen i upphandlingen, att ritningar och beskrivningar har levererats och att inga skador har skett under de första två trafikveckorna trots kraftiga höststormar.

”Vi vill tillsammans med Ålands landskapsregering göra vårt yttersta för att skapa en bra och fungerande produkt för användarna.”

Patrik Dahlblom

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit