Åländsk metod hjälper bankkunder att kartlägga utsläpp – nu lanseras Åland index i USA
Miljömedvetenheten och intresset att förstå hur ens privatekonomi påverkar klimatet växer i världen. Det svenskägda företaget Doconomy vill sätta Åland index på världskartan.
Åland index är den kalkyleringsmetod som Ålandsbanken har skapat för att bankkunder ska kunna kartlägga sin koldioxidkonsumtion vid enskilda inköp.
— Över hundra banker i hela världen har kontaktat oss och frågat om de kan tillhandahålla Åland index för sina kunder, säger Mathias Wikström, vd på Doconomy.
I tisdags lanserades Åland index i USA, San Francisco, hos partnerbanken Bank of the West, ett dotterbolag till franska BNP Paribas.
Förra veckan lanserades tjänsten hos italienska Flowe, som är en del av koncernen Banca Mediolanum, och har för avsikt att utbilda unga i social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.
Stor efterfrågan i världen
Popularitetens omfång har bland annat lett till att andra kortsiktigt försökt kopiera idén vilket i sig är smickrande, tillägger Wikström.
Utomstående investerare har gått in med sammanlagt 4 miljoner euro i företaget de senaste två åren, bland dem finns både Ålandsbanken och Wiklöf Holding som stora ägare
Wikström säger att företagets tjänst ”2030 Kalkylatorn”, som gör det möjligt att räkna koldioxidutsläpp på produktnivå, varit en enorm succé.
— Varumärken med över 10 000 produkter med allt från mode till skor och restaurangkedjor från hela världen har visat intresse att utveckla ett samarbete. Varumärkena kan öka sin grad av transparens och kunder kan välja produkter med en lägre klimatpåverkan, säger Mathias Wikström.
Klimatmedvetna
Doconomy betyder helt enkelt: att göra ekonomi och startade som ett resultat av utvecklandet av Åland index med Ålandsbanken för sex år sedan.
I september lanserar de DO-kortet, som är företagets egen privattjänst, i ett samarbete med Mastercard. Syftet är att utbilda bankkunder att bli mer klimatmedvetna genom att låta dem se hur mycket koldioxidutsläpp deras inköp genererat.
— Tjänsten har varit en fantastisk möjlighet att visa vad andra banker kan göra. Det är redan 15 000 personer som har anmält intresse på vår sajt för att få tillgång till tjänsten.
Vill expandera
Det finns planer på att expandera utanför Sverige, men för det krävs en identifieringsteknik som är specifik för den marknaden.
Wikström understryker att det inte längre handlar om vad produkter kostar vid inköp utan också den societala kostnaden, det vill säga de koldioxidutsläpp som inköpen medför.
Prissättningen på koldioxid är akademiskt förankrad genom ett samarbete med FN och det amerikanska kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor. Ett ton koldioxid kostar till exempel 130 euro.
Är det något som har överraskat i processen?
— Vi trodde att målgruppen var yngre och framför allt kvinnor. Men vi hade helt fel. Det här intresset och engagemanget spänner över alla åldrar och kön. Det är en global rörelse som är på väg att skapas, säger Wikström.
Doconomy
Doconomy grundades i Stockholm år 2018.
Företaget erbjuder digitala lösningar för att mäta och spåra klimatpåverkan från konsumtion.
Deras egen tjänst, DO, är en mobil bankapplikation som kan användas för klimatsmart sparanade.
Påverkansberäkningarna görs med Åland Index och täcker 99 procent av världens börsvärde.
Beräkningarna görs i samarbete med det amerikanska kreditvärdeinstitutet Standard & Poor.
Samarbetet med FN:s Klimatsekreteriat, UNFCCC, strävar efter att utbilda och engagera individer kring klimatåtgärder
Sandra Broborn/Nya Åland/SPT
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.