Asfalten smälter i Vårdö


Förbindelsebåten Alfågeln kan i värsta fall få ta ombord bilar med smält asfalt under däcken. Foto: Taxelson/Wikimedia Commons
Vägmästare Robert Karlsson säger till Ålands radio att den tillfälliga hastighetsbegränsningen kommer tas bort när temperaturen sjunker och vägen blir fast igen. Asfalten har enligt Karlsson fått för mycket returasfalt i sin blandning och börjar därför blöda när temperaturen stiger.
Det är olja som blöder upp på ytan och bildar ett skikt. Om det blandar sig med regnvatten skulle det bli riktigt halt, men nu är inte lika farligt, säger Dan Jansén, byggmästare vid landskapsregeringen.
Det finns bara två vägar är gjorda på det sättet på Åland, utöver Sandösundsbron finns en liknande väg i Brändö, som inte drabbats lika hårt och därför inte sandats.
Senaste gången vi hade sådana här problem var för fyra år sedan, säger Jansén.
När vägen smälter leder det till halka. För att åtgärda problemet har man sandat vägen och begränsat hastigheten till 30 kilometer i timmen, så att gruset trycks ner och mättar väglaget. Karlsson ber i synnerhet motorcyklister att ta hänsyn begränsningen, eftersom snabb hastighet sprättar bort sanden och hindrar den från att tryckas ner. Dessutom utgör en hög hastighet risk för sladdning på gruset och den i övrigt mjuka, kladdiga vägen.
Efter att gruset tryckts ner i vägen och asfalten kan det överflödiga skiktet sopas bort. I nuläget hoppas man kunna sopa bort gruset under nästa vecka, men om temperaturen håller i sig kan det ta en lång tid innan gruset körs fast i beläggningen. Karlsson ber tillsvidare förare att iaktta försiktighet när de kör på Sandösundsbron.
Zacharias Hägerstrand/Nya Åland
SPT
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.