Förflytta dig till innehållet

Asiatiska och nordiska konstnärer jobbar i Dalsbruk — busslast från Kiasma väntas till vernissagen

Ett gäng konstnärer står vid en hamnbassäng.

Internationella konstnärer i Dalsbruk: Jen-Pei Cheng (TW), Nina-Maria Oförsagd, Mauritz Tistelö (SE), Rain Wu (UK/ TW), Lesley-Anne Cao (PH), Chih-Chung Chang (TW) och Erica Yu-Wen Huang (TW). Foto: Emilia Örnmark


Utställningen Vi möts vid havet öppnas lämpligt på lördag i Dalsbruk, samma dag som Forneldarnas natt firas. Det här är dock ingen traditionell utställning, där tavlor hänger i raka rader.
Konstverken hittar man runt om i Dalsbruk och det handlar om ljudkonst, mediekonst, performance och installationer. Vad sägs till exempel om att få höra ljud från Örö i träkolsugnarna? Eller att få se ett par rosa gummistövlar ur konstnärlig synvinkel?

Internationellt samarbete

Utställningen är slutresultaten av en längre internationell och lokal samarbetsprocess, som i sig varit minst lika viktig som de färdiga verken. Utställningen har skapats av fem asiatiska och fem nordiska konstnärer.
Vernissagen hålls i Bio Pony kl. 16, och dit väntas bland annat en busslast konstintresserade från Helsingfors. Bussen startar från Kiasma, men stannar också till exempel i Kimito.
— Folk är så lata gällande att ta sig hit, så vi har hyrt en buss, skrattar utställningens finländska kurator, Nina-Maria Oförsagd, och tillägger att det redan finns bokningar.
Kuratorsuppdraget delar hon med taiwanesiska Erica Yu-Wen Huang.
— Konsten har kommit ur från galleriorna och till folket! säger Oförsagd.
Hon uppskattar att intressanta platser genom konst kan utnyttjas och på samma gång få synlighet.

Performancekonst på Örö av Mauritz Tistelö. Foto: Pressbild/Rain Wu

Havstema

Vi möts vid havet-utställningens tema utgår från olika synvinklar och begrepp om havet.
— I Taiwan är havet främst ett hot: därifrån har fienden kommit, liksom andra faror som till exempel tsunamier. I Finland ser man havet på ett annat sätt, konstaterar hon.

Konstverk på fler håll i Dalsbruk

Konstverken finns på olika ställen i Dalsbruk (karta finns att tillgå), till exempel på väggen av industrihallarna mot hamnbassängen, vid Kojan, vid den rosa kiosken på torget och i Glashyttan – alltså i det gamla tackjärnsgjuteriet.
Vad man kommer att få se låter sig inte lätt beskrivas i text, men bland annat handlar det om en måltid gjord till en skulptur, samt en skärgårdskarta inspirerad av en censurerad Örö-version, som färgats med kokt havsvatten. En svensk konstnär väljer att se gummispåren på en parkeringsplats som vågor, och uppför där en performance med hjälp av ett fantasihjul.

Trivs i Dalsbruk

De sex konstnärer ÅU träffar är alla väldigt nöjda med Dalsbruk. De nämner de fina byggnaderna, som till exempel fabriken med dess fascinerande historia.
Konstnärerna har arbetat både på Örö och i Dalsbruk under augusti. Residensprogrammet fanns egentligen på Örö, men för att få med den så viktiga lokalbefolkningen i skapandet, behövde man också en mer bebodd ort.
I fler av verken är nämligen ortsbor involverade på olika sätt.
I Antikvariat Kojan har taiwanesiska Jan-Pei Cheng funnit en god vän i Kristina Hakola-Wass.

Jen-Pei Cheng har samarbetat med Kristina Hakola-Wass i Kojan. Foto: Emilia Örnmark


— Min konst beskriver livet så som de lokala lever det. Alla måste ju äta, därför har jag fokuserat på det, berättar Cheng, som innefattar även historia och drömmar i sina matkonstverk.
— Kristina hade som 17-åring en dröm om att öppna en bokhandel, och nu som pensionär har hon gjort det! säger Cheng fascinerat.
Förutom att hon intervjuat Hakola-Wass delade de en lunchstund. Den finländska versionen var knäckebröd med ost och äpple och den taiwanesiska stekta nudlar. Detta resulterade i en matskulptur, som fotograferades och på så vis bevaras.
Tillsammans med fler fotografier av mat från Finland och Taiwan, visas också detta upp för utställningsbesökarna. Hakola-Wass väntar med spänning på slutresultatet.
— Konstnärerna har ofta varit här i Kojan. Det har gett mig mycket: gott humör och nya vänner. Jag kommer att sakna dem, säger Hakola-Wass.
Det samma gäller Cheng, som gärna skulle stanna längre i Dalsbruk. Hon har reagerat över att folk i Dalsbruk är så äkta, så hjälpsamma, något hon tycker att försvinner allt mer i städerna.

Också Hohenthal involverad

Fler som verkar i Dalsbruk har involverats. Glasblåsaren Jarl Hohenthal har samarbetat med svenska Mauritz Tistelö.
— Det är roligt med sådant här samarbete och roligt att ha konstnärer på plats. Mauritz bara tittade in här en dag, och från det startade det, säger Hohenthal.
Samarbetet resulterade i ett par rosa gummistövlar, lite brända i skaften, till vilka Hohenthal skapat två ben i glas. Stövlarna kommer att fyllas med vatten.

Rosa gummistövlar med glasben i. Bakom sitter två män på golvet i glasblåsarverkstaden.

Glasblåsaren Jarl Hohenthal i Dalsbruk har samarbetat med residenskonstnärerna. Till exempel med Mauritz Tistelö, vilket resulterade i gummistövelkonstverket. Foto: Emilia Örnmark.


Tistelö har låtit sig inspireras bland annat av en kvinna i Umeå, som brukade gå ut i vattnet med gummistövlar, men längre än stövelkanten tillät.
— Jalle berättade för mig att det här bara är turister som har gummistövlar, därför brände jag dem lite i kanten. Då kommer det här med plastproblemet också in, säger Tistelö.
— Trevligt med lite galnare grejer! tycker Hohenthal.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit