Förflytta dig till innehållet

”Att dra ut på förändringarna är inte i Varhas intresse” – snabbt ska vården göras annorlunda

Varhas ledning. Fullmäktiges ordförande Aki Lindén, styrelseordförande Sanna Vauranoja, direktören för organiseringens tjänster Antti Parpo och välfärdsområdesdirektören Tarmo Martikainen.

”Vi stöder dig att ta hand om din egen välfärd och hälsa.”

Ja, det är ett av välfärdsområdet Varhas många servicelöften när det gäller framtidens vård och omsorg i Egentliga Finland.

Vårdlöftena hör till servicestrategin som Varha har arbetat fram genom många workshoppar, utlåtanden från kommunerna och möten med företag och organisationer.

Strategin är en målbild

Strategin är en målbild: det här vill Varha med social- och hälsovården i Egentliga Finland. Någon tidtabell nämns inte, men redan nästa år, genast efter nyår ska det bli ännu raskare steg mot ännu mer digitala tjänster.

– Målet när det gäller fler gemenskapsboenden för äldre är 2030-talet. Det behövs 2 000 och de skapas inte i en handvändning, säger välfärdsdirektören Tarmo Martikainen .

Han betonar att förändringarna inom Varha måste ske snabbt, men i delar och stegvis.

Styrelseordföranden Sanna Vauranoja från Samlingspartiet säger att ingen vinner på att förändringarna drar ut på tiden.

– Vi måste få beslut så fort som möjligt.

Styr fortsättningen

Strategin är samtidigt viktig, för den styr, när Varha arbetar vidare med servicenätverket, det vill säga var och hur det ska finnas vårdtjänster i fortsättningen.

En grundläggande tanke är effektivitet.

– Eftersom medlen är begränsade måste vi se över servicen, säger Martikainen.

Inte bara om hus

Antti Parpo , direktör för organiseringens tjänster, påpekar att servicenätet inte bara handlar om ett hus som kallas vårdmottagning på en viss geografisk plats.

– Det finns många andra former av vårdservice också. Ett exempel är mammografiundersökningarna som på många orter sköts i en långtradare. Vi ska tänka innovativt.

Ett par snabba politikerförslag är till exempel en sjuksköterskemottagning någon dag i veckan i samarbete med ett apotek eller en optikeraffär, som redan i dags besöks av ögonläkare då och då.

fyra personer vid ett bord, fotade från sidan i ett stort rumCarina Holm
Varhas ledning. Fullmäktiges ordförande Aki Lindén, styrelseordförande Sanna Vauranoja, direktören för organiseringens tjänster Antti Parpo och välfärdsområdesdirektören Tarmo Martikainen.

Vill stärka primärvården

– Samtidigt vill vi uppriktigt stärka vårdcentralerna och bas- och primärvården. Vi vill bryta den gamla traditionen i Egentliga Finland med korrigerande vård och dyr specialsjukvård, när problemen redan har uppstått, säger Parpo.

Därför ska det i fortsättningen finnas fyra olika nivåer av vårdmottagningar inom social- och hälsovården: Vårdmottagning, hälsostation, omfattande vårdcentral och universitetssjukhusnivå.

Varhas vård på fyra framtida nivåer

1. Vårdmottagningar. Enligt välfärdsdirektören kommer det att finnas många sådana, men alla kommer inte att ha ett eget hus.
2. Hälsostationer
3. Vårdcentraler med ett brett utbud av service
4. Social- och hälosvårdscentral på universitetsnivå och en koncentration av specialtjänster. Syftet är att minska behovet av specialiserad vård.

Viktigt upprätthålla funktionsförmågan

Inom äldreomsorgen ska seniorernas funktionsförmåga upprätthållas. Därför ska äldre få stöd hemma eller i hemlika miljöer, vid rätt tidpunkt.

Att bo kvar hemma ska stödas och närståendevårdarna har stor betydelse. I akuta fall ska första vården och socialen samarbeta.

Ett sätt att motverka äldres ensamhet, vilket är en orsak till att de har mycket kontakt med vården, är gemenskapsboende, som ska bli allt vanligare i stället för heltidsvård dygnet runt.

– Det ska vara lättare för äldre att komma i kontakt med läkare, säger Parpo.

Hemsjukhus viktiga

Hemsjukvården och hemsjukhusen ska utvecklas.

– Eftersom det är så viktigt att äldres funktionsförmåga upprätthålls vill vi inte att någon bara blir liggande på en vårdavdelning. Olika vårdavdelningar ska också kunna specialiseras, säger han.

Sanna Vauranoja , Varhas styrelseordförande, gillar att välfärdsområdets servicestrategi har användaren i fokus.

– I strategiutkastet finns hela livscykeln med. Jag uppskattar också kundlöftena.

Till dem hör också ”Du får kontakt med oss smidigt, vid behov dygnet runt.” och ”Vi säkerställer att man får tjänster i rätt tid samt att det finns kontinuitet i dem.”

tre gula knappar med textCarina Holm
Varha lovar service på svenska. Knapparna är gjorda Svenska veckan till ära.

Också service på svenska utlovas, liksom högklassig vård och trygghet i vardagen.

Vauranoja liknar de nya sätten att ordna vård med trådtelefonen och fax.

– Få av oss saknar dem i dag.

Skattebetalarnas pengar

Aki Lindén, SDP och välfärdsfullmäktiges ordförande, säger att man ännu inte har diskuterat vilka tjänster som ska finnas också på de minsta orterna och hur de definieras.

– Men eftersom vi får skattebetalarnas pengar förväntar sig också skattebetalarna att vi kan erbjuda något åt alla, eftersom alla är med och betalar.

Välfärdsfullmäktige tar ställning till utkastet till ny servicestrategi på onsdag.

Plock ur strategin

Vården kommer hem, hemsjukhus.
Också mindre företag ska kunna delta i Varhas upphandlingar.
Barn och unga ska få vård och hjälp vid rätt tidpunkt. Familjecenterverksamheten ska delvis finnas i skolorna.
Tjänster för missbrukare och den som lider av psykisk ohälsa ska vara lättillgängliga. Hela familjen ska beaktas vid missbrukar- och psykvården.
Inom äldreomsorgen är det väsentligt att en persons funktionsförmåga upprätthålls.
Egen kontaktperson utses till exempel inom missbrukarvården.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit