Båtförsäljare: Höjt bensinpris kan vara bra för turismen i skärgården
– Vad som händer med båtmarknaden om bränslepriset stiger ytterligare vill jag inte ens tänka på, säger Roger Granfors , försäljningschef på Yamaha Center i Reso.
Men han tror att den värsta piken har nåtts och att priset kommer att stabiliseras, även om det kommer att innebära dyrare bensin än för ett par månader sedan.
Varken Granfors eller Kalle Kivelä, försäljare på VG Boats, tror att köpivern hos de som vill skaffa båt kommer att mättas.
– De som har varit i kontakt med oss har snarast varit oroliga för komponentbristen som råder för tillfället, säger Kivelä.
Och det är just komponentbristen som fortfarande är båtbranschens största problem. Under coronapandemin har problemen med importen inneburit längre väntetider.
– Tar vi utombordsmotorer som exempel, så är det brist på de populäraste modellerna. Mindre snurror går att få direkt, men vill man ha mellan 50 och 300 hästkrafter så kan man få vänta upp till fyra månader, beroende på modell, säger Granfors.
Kriget i Ukraina påverkar också priserna.
– Det påverkar alla priser, så det betyder att båtpriserna också påverkas.
”Högt bensinpris påverkar beteendet hos båtägare”
Någon brist på båtar är det dock inte i nuläget, varken på Yamaha Center eller på VG Boats.
– Vi kommer att kunna leverera båtar om runt tre veckor, bara isen släpper här i hamnen. Och än så länge finns det gott av alla märken vi säljer, säger Granfors.
Kivelä säger att hos VG Boats, som är inriktade på större båtar, så finns det än så länge ett gott utbud.
– De flesta båtar som står övertäckta här utanför väntar fortfarande på en köpare, säger han.
Däremot är åtminstone Granfors övertygad om att ifall bensinpriserna håller i sig så kommer det att påverka beteendet hos båtförarna.
– Om bränslet kostar mera så kommer det att påverka både hur långt och hur snabbt folk åker. Dagsrutterna blir kortare och man stannar längre i hamn.
Det här, resonerar Granfors, kunde i princip vara bara positivt för företagarna i skärgården.
– Under coronan har det dykt upp många bra företagare som kan locka till sig båtturister. Om folk tillbringar mer tid i hamnarna är det ju bara bättre för dem, säger han.
Granfors berättar att båtmarknaden började växa redan innan pandemin.
– 2019 var första året på länge då intresset för båtliv växte igen, efter att ha legat på en jämn nivå ganska länge. Men coronan gav definitivt en tilläggsboost, när folk började ta laptopen med på båten och åkte ut i skärgården för att jobba, säger han.
Ökande priser bra för andrahandsvärdet – just nu
Båtarna som säljs är större och snabbare än tidigare.
– De som tidigare köpte femmetersbåtar köper nu sexmetersbåtar, och utombordare på 100 hästkrafter blir 120 hästkrafter.
Folk är heller inte rädda att köpa nya båtar, och just på det planet så är de stigande priserna till hjälp – åtminstone i det här skedet.
– Just nu är folk inte rädda att köpa nytt, eftersom andrahandsvärdet på båten troligen inte kommer att sjunka särskilt mycket när nypriserna fortsätter öka, säger Kivelä.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.