Förflytta dig till innehållet

Beslut om spårvägar och superbussar i Åbo skjuts fram – utredning måste delvis göras om

Långt fordon, lång process. Tidigast i höst kan Åbo fullmäktige fatta beslut i kollektivtrafikfrågan. ÅU-foto


Beslutet om huruvida Åbo går in för spårvägar eller så kallade superbussar skjuts fram.
Tidigare har fullmäktiges beslut väntats i vår, men efter stadsstyrelsens möte på måndagen står det klart att beslutet tas tidigast i höst.
Orsaken är att tilläggsutredningen om de olika alternativen inte håller måttet.
Stadsstyrelsen beslöt på måndagen att officiellt går utredningen, inklusive de kompletterande svar som partierna avkrävt tjänstemännen, på utlåtanderunda först när man också fått kompletterande uträkningar – i praktiken omräkningar – som berör bägge alternativens brukskostnader och superbussens laddningssystem.
Den dubbelledade bussen är tänkt att vara eldriven.
Det här betyder att de instanser och kommuner som ska ge utlåtande om rapporten måste vänta med att göra det tills rapporten kompletterats.
Det lär ske om ett par månader och utlåtandetiden förlängs från 30.3 till 29.6.
Kompletteringen kommer om ett par månader och utlåtandetiden förlängs från 30.3 till 29.6.
– Tanken är att man ger utlåtande om rapporten efter att man fått allt material, säger Ida Schauman.
Schauman säger att för SFP:s del är det viktigt att besluten fattas på korrekta beräkningar.
Tjänstemän och konsulter hade trots allt mycket tid på sig att göra tilläggsutredningen. Nu sänds den tillbaka. Är det inte ett underkänt betyg för Åbos tjänstemän?
– Det här är inga lätta frågor. Det är ingen bottennotering men det är värt kritik, speciellt som att vi i Åbo på senaste tid haft en rad projekt som överskridit sina budgetar. Men det här visar också hur viktigt det är med en aktiv allmänhet, som tar del i diskussionen, säger Schauman och syftar på att utredningen från första början möttes av kritik av dem som förespråkar spårvagnsalternativet.
I utredningen framhålls superbussalternativet som klart billigare. Schauman säger att det är intressant, speciellt eftersom alternativet är oprövat och det finns inte jämförbara siffror.
Schauman tror trots allt inte att det finns fog för att misstänka att tjänstemännen inte gjort sitt bästa.
Jukka Vornanen, stadsstyrelsens vice ordförande, vill inte heller kritisera tjänstemännen i allt för hårda ordalag, trots att hans parti, De gröna, står bakom spårvagnsalternativet.
Vornanen säger att De gröna finner sig i måndagens beslut.
– Vi fick inte svar på frågor om prognostiserade passagerarmängder utan måste vänta på utredningar som är under arbete. Att beräkningarna nu görs om visar att våra frågor inte var onödiga.
Vornanen deltog i den delegation från Åbo som under veckoslutet besökte franska Nantes. Staden har en kollektivtrafik där busslinjer stöder spårvagnstrafiken och i höst tar man i bruk det som i Åbo kallas för superbuss.
Vornanen säger att delegationen inte fick några entydiga svar som skulle kunna omsättas i Åbos förhållanden.
– Allt handlar om passagerarmängden. Det är mycket siffror i rörelse och det här blir en svår fråga för oss beslutsfattare.
 

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit