Blandavfallskärl i Pargas blev otömt en vecka – otur och bristande kommunikation ledde till otrevlig överraskning
Allt har inte gått som på räls med informationsgången kring tömningen av olika avfallsslag i Pargas.
Det vanligaste problemen sedan början av oktober då Sydvästra Finlands avfallsservice LSJH tog över tömningen av de hjulförsedda förpackningsavfallskärlen i Åbo, S:t Karins, Lundo, Pargas, Aura, S:t Mårtens och Pöytis har handlat om att LSJH inte kommit åt förpackningsavfallet då deras nycklar inte fungerat med låsen.
ÅU kontaktades i veckan av en läsare i ett höghus i Tennby, där det motsatta skett.
Flera olyckliga sammanträffanden låg bakom
Förpackningsavfallet har tömts helt som det ska av den underleverantör som LSJH upphandlat – men det brännbara avfallet har i sin tur inte tömts på flera veckor efter att låsen till avfallstaket bytts ut.
Disponent Mikael Lindholm vid Åbolands fastigheter i Pargas känner till fallet då ÅU ringer upp.
– I det här fallet har avfallstaket tidigare haft dubbla låsbon, där den tidigare entreprenören hade nyckeln till det ena låset och invånarna i husbolaget till det andra. De fungerade tidigare parallellt, men de nya kraven på låstyp gjorde att det inte längre var möjligt att använda samma arrangemang.
Då det nya låset installerats för tömningen av förpackningsavfall skulle blandavfallet ha tömts senare samma kväll, vilket inte lyckades då det bolaget inte hade rätt nyckel.
Han berättar att man i det berörda husbolaget till följande tömning av blandavfall hade tejpat över låset så att avfallstaket skulle hållas olåst och dessutom satt upp en lapp om att det inte ska låsas.
– Men den lappen och tejpningen försvann innan följande tömning. Men nu har blandavfallskärlen tömts och alla berörda parter borde ha de rätta nycklarna tillgängliga igen, säger Lindholm.
I just det här berörda husbolaget blev en veckotömning ogjord, men eftersom kärlens antal och tömningsintervallet är så tajt optimerat, ledde en missad tömning till problem.
De soppåsar som samlats runt och ovanpå de överfulla sopkärlen i just det här husbolaget hade ändå lämnats kvar och bolaget tog till en utomstående aktör för att städa upp.
Soporna som svämmat över i avfallstaket hade bland annat lockat till sig fåglar som spritt avfall omkring.
Liknande problem har konstaterats i andra husbolag, då kärl för antingen förpacknings- eller för brännbart avfall inte kunnat tömmas enligt schema.
Informationen har inte nått fram
Servicedirektör Cati Huhta på LSJH medger att det varit en del problem med de nya arrangemangen och att informationsgången bevisligen brustit.
LÄS OCKSÅ
– För största delen av våra kunder har det fungerat bra sedan övergången i början av oktober, men med tanke på antalet kunder blir också en liten andel rätt många i slutändan. Trots att vi började informera husbolag och disponenter redan under våren och försommaren har alla inte reagerat på ändringen i tid. I och med att det i Pargas i nuläget är skilda bolag som sköter förpackningsavfallet och blandavfallet finns det en risk att någotdera avfallsslaget inte kan tömmas om entreprenören inte kommer åt det med sin nyckel.
– Vi gör vårt bästa för att få det hela att fungera och har rekommenderat att avfallstaken ska hållas olåsta tills husbolagen hinner få alla nyckel- och låsarrangemang gjorda.
Uppdaterad 30.10 klockan 14.49 med en precisering om att det endast var en veckotömning som missades på grund av låsproblematiken i det aktuella husbolaget.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.