Blivande brobyggarna i Pargas: ”Vi kommer garanterat att synas, höras och ställa till med besvär”
Trafikledsverket och brobyggaren Kreate träffade i tisdags medierna i Pargas för att ”gå husesyn” vid de blivande byggarbetsplatserna och berätta om utmaningen som väntar.
Den nya Rävsundsbron kommer att bli över 600 meter lång och spannet mellan pylonerna som håller upp snedkablarna blir omkring 250 meter.
Nya Hessundsbron blir omkring 300 meter lång med ett spann på 100 meter. Helhetsprislappen på 128 miljoner euro fördelas på Rävsundsbron (99 miljoner) och Hessundsbron (29 miljoner).
”Nuvarande bron kommer att hålla”
Bland det första som Trafikledsverkets projektchef Janne Wikström konstaterade var att den nuvarande Rävsundsbron nog klarar sig tills den nya står klar. Men man har ändå inte tid att förlora under planeringsskedet av de nya broarna.
Det har gått över 25 år sedan man senast byggt en bro i samma storleksklass som Rävsundsbron i Finland. De nya broarna byggs med en planerad livslängd på åtminstone 100 år framåt.
Hessundsbrons utförande ännu öppet
För nya Rävsundsbrons del är man mer överens om planerna än vad man är för nya Hessundsbrons del, eftersom man inte ännu enats om ifall det blir en samverkansbro eller en betong-stålbro. Tillgängligheten på material styr också till en viss del det valet.
– De första spadtagen kommer sannolikt att tas i början av 2023. Innan det handlar det om bottenundersökningar som kommer att vara det första som kommer att synas utåt i terrängen.
Tidtabellen
02/2021 Tillståndsansökan enligt vattenlagen inlämnad
05/2021 Vägplanerna för båda broarna inlämnade
10/2021 Alliansavtalet mellan Trafikledsverket och Kreate undertecknades, planeringsfasen inleddes
12/2021–01/2022 Förväntar man beslut om vägplanerna och tillståndsansökan enligt vattenlagen
10/2022 Planeringsfasen går mot sitt slut, övergång till byggnadsfasen kring årsskiftet.
01/2023 Byggstart.
Någon uppskattning på när broarna beräknas stå klara går man inte ännu ut med.
Då man väl kommer i gång med bygget kommer största delen av arbetet under 2023 att ske under jorden och under vattenytan, de mest hektiska byggnadsåren blir 2024 och 2025.
Nya brons högsta pyloner 85 meter över vattenytan
Den största utmaningen med Rävsundsbron kommer att bli de fyra pyloner som ska förankras i Rävsundet. Den högre i mitten av sundet kommer att sträcka sig 85 meter över vattenytan. De nuvarande på Kustösidan är 43 meter över vattenytan.
Pylonhöjder på broar, urval
- Nuvarande Rävsundsbron 43 meter
- Replotbron, Finland 82,5 m
- Högakustenbron, Sverige 182 m
- Öresundsbron, Sverige/Danmark 203,5 m
– På Kirjalasidan kommer vi att bryta sten på 13 meters djup och gjuta en grundplatta där. Pylonernas höjd betyder också att det ställs stora krav på arbetssäkerheten, säger projektchef Timo Hirvasmaa från Kreate.
Trångt vid Hessundet
För Hessundsbron är det bristen på utrymme som orsakar de största utmaningarna. Och trots att den bron blir betydligt mindre är det inget litet projekt det heller.
– Det finns några tiotal broar i vårt land i den storleksklassen, påminner Hirvasmaa.
Man har också tagit mekaniska verkstaden Paramets behov i beaktande i dragningen av den nya Hessundsbron, som kommer att liksom Rävsundsbron att löpa på den östra sidan om den nuvarande bron.
– Det är helt klart att den ursprungliga bron där också byggts på det mest fördelaktiga stället, medan vi nu får nöja oss med det näst bästa läget.
Man vill undvika köbildning och trafikstopp
Att trafiken ska löpa så problemfritt som möjligt på de nuvarande broarna under byggnadsskedet är ingen enkel match. Mellan 11 000 och 14 000 fordon kör dagligen över broarna, av dem är 700–800 tung trafik.
– Vi kommer garanterat att synas, höras och ställa till med besvär. Men vi ska försöka minimera problemen så gott det går under byggnadsskedet och ta i beaktande rusningstopparna sommartid, säger Wikström.
– Vi talar trots allt för Rävsundsbrons del om ett brobygge som i europeiska mått mätt är riktigt stort, nästan i världsklass. Den bron kommer att bli den sjätte längsta i landet då den står klar.
Köbildning och trafikstopp på den nuvarande Rävsundsbron ska man till varje pris undvika, eftersom det skulle leda till att brons livslängd ytterligare förkortas.
Flera nya anslutningar
Två nya underfarter för gång- och cykelbanan, en i Kustösidan av Rävsundsbron och en i anslutning till Ljusuddavägens nya korsning, hör också till projektet. På Kirjalasidan av Rävsundsbron blir det dessutom en underfart för Ekbacksvägens del.
Vid Hessundsbron blir det nya anslutningar för Ljusuddavägen och för Fiskeriskolvägen och för Kärrängsvägen. Dessutom blir det bullerskydd och övriga förbättringar på ett avsnitt om närmare tre kilometer längs Skärgårdsvägen kring de båda nya broarna.
– För övrigt infrastrukturbyggande har vi räknat med ungefär 10 miljoner euro, säger Wikström.
Efter att de nya broarna står klara återstår ännu rivandet av de gamla broarna och bortforslandet av den nuvarande vägbanken i Rävsundet, som i och med den nya bron kommer att återfå sin ursprungliga strömning.
Brobyggarna är mer än välkomna och får garanterat ”syndernas
förlåtelse”, förrän de ens kommit i gång med själva brobygget…