Början på något nytt i fabrikshallarna i Dalsbruk — Här lagras nu tusentals ton havre i väntan på sjötransport
Förutom att man ser skördetröskor i arbete på åkrarna och hör torkar som går på gårdarna, så är det full aktivitet också i hamn- och fabriksområdet i Dalsbruk.
Sambandet här är att Avena Nordic Grain för ett par veckor sedan började ta emot och lagra havre i de gamla fabrikshallarna i Dalsbruk. Detta i samarbete med Dalsbruks Fabrik Ab, som äger industri- och logistikutrymmena här, och hamnoperatören Seaport Logistics.
— Hit kommer ungefär en långtradare i timmen med havre, berättar Göran Eriksson, vd vid Dalsbruks Fabrik, och visar på entrén där lastbilarna kör in på området.
Först kollas vikt och kvalitet
Här vägs bilarna, och det tas prov av spannmålet. I rummet intill gör hamnchef Harri Kiviaho från Seaport Logistics analyserna, och avgör bland annat om havren blir foder eller kan förädlas till olika slag av livsmedel.
Efter det körs havren vidare in på området och kippas i en av de stora hallarna för lagring.
Att havren kan levereras direkt till hamnen, dock via torken, minskar på behovet av mellanlagring.
— Från lagret skeppas havren vidare enligt efterfrågan och pris, säger Eriksson.
Avena sköter spannmålsaffärerna
När det är en bra tidpunkt för det avgör Avena, som är Finlands ledande handlare av bland annat spannmål.
— Vi är mycket nöjda över att vi kan erbjuda jordbrukare i området möjlighet att leverera havre direkt till en exporthamn, säger Pekka Hyssy, inköpschef på Avena, i ett pressmeddelande.
— Vid hamnen i Dalsbruk kan vi erbjuda effektiva och flexibla mottagningstjänster för jordbrukare och transportföretag. Vi börjar med att köpa in havre till Dalsbruk, och i framtiden kan också andra spannmålsslag bli aktuella, fortsätter Hyssy.
Havretransporterna kommer från hela sydvästra Finland. Under ÅU:s besök anländer en lastbil med släp från Somero.
Havren attraktiv
Varför det är just havre som är det aktuella spannmålet i Dalsbruk har den enkla förklaringen att havren är efterfrågad på exportmarknaden.
Finland har en lång erfarenhet av havreexport och har traditionellt kunnat producerat havre av hög kvalitet. Cirka 300 000 ton havre exporteras årligen, och totalproduktionen uppgår till ca en miljon ton under ett normalt år.
Havre levereras huvudsakligen till den europeiska marknaden.
Havren skeppas iväg först i vinter
Från Seaport Logistics sköter man om lastningen i Dalsbruks hamn, något som kommer att bli aktuellt i vinter.
— Vissa jordbrukare lagrar havren hemma först, och transporterar den till våra lager först senare, förklarar Eriksson.
Lagren kommer alltså att fyllas och tömmas fler gånger under vintern.
Timo Kiviaho från Seaport Logistics har så här långt bara gott att säga om hamnen.
— Läget är bra — hamnen är strategiskt placerad i södra delen av landet och går dessutom att använda året om. Eftersom farleden är åtta meter djup kommer stora fartyg in här, som kan vara upp till 150 meter långa, säger Kiviaho.
Från Dalsbrukhamnen har Seaport Logistics redan transporterat bland annat varor för skogsindustrin.
Havren kommer att transporteras i stora behållare, som lyfts ombord med hjälp av den stora kranen som finns i hamnen. Hur stor last fartygen kommer att transportera varierar förstås beroende på varje affär, men 2 000–3 000 ton last kan det handla om.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.