Chappes nya utställning är ett fräscht och fräckt färgbad i nordisk mytologi
I Chappes nya utställning är man inte bara en betraktare. Man sugs in och blir en del av det kosmos som den svenska konstnären Aia Jüdes har förvandlat Chappe till.
Men kosmos är ur balans. Varpen i livets väv är trasig. De enda som kan laga väven är nornorna, de mystiska ödesgudinnorna Urd från Finland, Verdandi från Island och Skuld från Sverige som besitter magiska urkrafter.
På sina glittrande spinnrockar spinner de livets trådar och syresätter jordens hjärta. Men nornorna är sedan länge bortglömda och kontakten mellan dem är bruten. De måste lockas fram innan deras kunskaper går förlorade.
Konstnären Aia Jüdes och hennes team har skapat en modern saga baserad på sägnen om de tre nornorna med fokus på kvinnokraft, ull, hållbarhet, åldersrikedom och slöjd som superpower.
Craft Rituals är ett suggestivt multimediakonstverk med ett eget universum inspirerat av nordisk mytologi och naturen i Finland, Sverige och Island.
Utställningen vill synliggöra såväl betydelsefulla hantverkstraditioner och naturmaterial som äldre människors skönhet och kunskaper.
Chappes första utställning bestod av tre separata utställningar. Craft Rituals är en utställning.
Utöver det kan man ta del av Ekens berättelse i källaren, en video om hur ekarna som fälldes för att ge rum för Chappe formades till bland annat bänkar och receptionsdisk i det nya museet.
– Vi fortsätter på temat Norden, den här gången med fokus på fornnordisk mytologi och historia. Det svenska, finska och isländska språket spelar en viktig roll. Ålderdom och återvinning är också ett tema, säger kurator Pia Hovi.
– Vi vill utmana synen på äldre människor, säger Jüdes.
Nornorna gestaltas av tre kvinnor i åldern 69–82. Voguemodellen Ingmari Lamy som gestaltar Skuld är 76 år gammal, Inger Engelstoft, Verdandi, är 69 år gammal och Maria Llerena, Urd, 82 år gammal.
De tre kvinnorna var på plats i Ekenäs på torsdagen och fick se sig själva som nornor efter en paus på två år.
– Oj! Det här känns surrealistiskt. Vilken fantastisk sal, utbrast Ingmari Lamy när hon såg sig själv som norna projicerad på Chappes väggar.
Fängslande video
Utställningen har arrangerats på Textilmuseet i Borås för två år sedan.
– Grunden är den samma men vi har lagt in lite nya komponenter. Det är kul att förhålla sig till en ny plats. Det här är fantastiska lokaler med otroligt fina material. Geometriskt är det en lite vansklig lokal och också ljuset har varit en utmaning med tanke på projektionerna, säger Jüdes.
Visuell konst, musik och dans kombineras med fysiska objekt. Kärnan utgörs av ett 56 meter långt filmkonstverk som visas på två olika våningar med fem projektioner i den nedre våningen och åtta i den övre.
Videolooparna är mellan fem och 15 minuter långa och visar visuellt, musikaliskt och koreografiskt nornornas väg till en helande gemenskap.
Ljudvärlden är byggd som ett hantverk. Alla nornor har en egen sång och en gemensam. Ljuset färdas med musik och rytm.
– Det blir en helhetsupplevelse, ett färgbad, säger Jüdes.
– Den röda tråden är de tre nornorna. Varpen väver våra öden och våra liv. Men varpen är trasig och nornorna har fallit i dvala. Lösningen är att de kan spinna livets tråd och syresätta jordens hjärta, säger Jüdes.
Vill locka unga med möjlighet att skapa
I salen Albert visas den isländska nornan Verdandi med fem projektioner på väggarna.
Till helheten här Karin Frankenstein och Thomas Aurans väggställda ullkonstverk Jody som består av kasserad ull som man förvandlat till en vision mellan ull och marmor. Deras verk finns också bland de tre Ullgudinnorna som ståtar i mitten av rummet.
Här vill man visa vad det går att göra av restmaterial som vanligtvis slängs och belysa hur galen balansen mellan import och kassering av ull är, bland annat i Sverige.
På övre våningen, i salen Lindö, hittar man Urd och Skuld. Här finns också Jüdens glittrande spinnrockar som lackats med prismalack och ovanför dem trädgrenar som är förgyllda med 24 karats guld.
I sidorummet har man försökt attrahera unga. Där finns tre musikskulpturer med vilka man genom att vrida på kristaller och trycka på träknappar kan skapa musik och animationer till nornornas världar.
Här har Jüdes på ett fantastiskt sätt skapat ett vackert elektroniskt instrument som skapar magi utan att den avancerade tekniken bakom dem är det minsta synlig. Det är bara att låta sin inre Jean-Michel Jarre komma fram.
– Här var några unga precis som sade att de vanligtvis inte är intresserade av konst men tyckte att det var jättekul att skapa musik, säger Jüdes.
I museets källare erbjuder man ett skapande rum där man kan göra enkla hantverk med olika tekniker.
Tanken är att de ska bilda konstverk i form av bland annat ryor, korsstygn och vävning som förhoppningsvis kan ställas ut vid lämpligt tillfälle.
Craft Rituals
Konstnär & producent: Aia Jüdes
Visuell gestaltning & grafisk form: Sanna Haverinen
Animation: Dennis Vera & Mathias Söderberg
Musik: Elias Grind & Aia Jüdes
Sång: Aiwa Kumpulainen (Urd), Kristin Björk Kristjansdottir (Verdandi), Kajsa Alvin (Skuld)
Nornor: Maria Llerena (Urd), Inger Engelstoft (Verdandi), Ingmari Lamy (Skuld)
Koreografi: Anna Näsström
Kostym: Johanna Hofring & Tor Söderin
Marmorull: Karin Frankenstein & Tomas Auran
Förgyllning: Frida Zedell Vera
Teknisk producent: Benny Britten-Austin
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.