Coronan stoppar inte Finferries färjebyggen i Polen – Elektras systerfärja kan till och med bli klar i förtid
I våras då coronapandemin bröt ut på allvar fanns det en viss oro hos Finferries ledning. Skulle coronan försena byggandet av den nya färjan mellan Korpo och Nagu och hur skulle det gå med Elektra 2.0 som ska börja trafikera Pargas-Nagurutten?
Båda färjorna byggs på det polska varvet Crist. Enligt avtalet med NTM-centralen ska färjorna vara i trafik senast 1.1.2023.
Nu, drygt ett halvt år senare har det visat sig att oron var obefogad. Att arbetet med Elektras systerfärja har förlöpt så smidigt beror på att bygget redan delvis hade kommit i gång då coronan slog till.
Färjan kan eventuellt tas i trafik redan sommaren 2022
Ursprungligen var det nämligen meningen att ett konsortium bestående av Finlands färjetrafik (Finferries) och det åländska rederiet Ansgar skulle bygga färjan för Föglötrafiken på Åland. Men i januari sade Ålands landskapsregering överraskande upp avtalet med konsortiet.
Färjan sätts nu i stället in på rutten Pargas-Nagu och tidtabellen ser ut att hålla, säger Finferries vd Mats Rosin.
– Man har kölsträckt färjan och börjat med byggandet av de olika sektionerna. Man har också börjat installera en del teknik.
– Färjan kan eventuellt bli färdig till sommaren 2022 så att den kan sättas i trafik redan då.
Den nya färjan har plats för lika många bilar som Elektra, det vill säga 90 stycken. När de båda färjorna är i trafik räknar Rosin med att trafiken över färjepasset blir betydligt smidigare än i dag.
– Nybygget kommer att få stor betydelse. Man kan jämföra med tiden före och efter Elektra. Nu när vi får en lika stor färja kommer köandet säkert att minska.
Rosin gör en snabb räkneoperation för att beskriva hur mycket kapaciteten ökar.
– Vi har två färjor som tar 90 bilar och som kör med 15 minuters mellanrum. Det betyder 720 bilar tur och retur eller 360 bilar i ena riktningen varje timme.
Färjorna kommer att köra enligt den nuvarande tidtabellen.
Kapaciteten ökar också på Nagu-Korporutten
Den nya hybridfärjan på rutten Nagu-Korpo får plats för 50 bilar, det vill säga fler än vad de två nuvarande färjorna Prostvik 1 och Nagu 2 tar tillsammans.
Byggandet av den färjan har ännu inte kommit i gång, men planeringen är i full gång och man har redan köpt stålet och annat material som behövs.
Rosin räknar med att färjan börjar byggas senast på försommaren.
Artikeln korrigerad 27.12 klockan 20:35. Avtalet sades upp med konsortiet, inte enbart med Finferries.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.