Förflytta dig till innehållet

"Det här är huvudlöst och förnedrande"

Så här ser Korporutten ut i dag. Karta: NTM-centralen

Planerna på att slå ihop Nagu och Korporutterna har tagits emot med bestörtning bland de fast bosatta invånarna på öarna norr om Korpo.

Det man främst motsätter sig är att man endast två dagar i veckan ska få ut personbilar, släpkärror och andra tyngre transporter.

Att i stället i huvudsak köra rutten med en snabbgående båt får ingen förståelse av Elisabeth Nymalm på Lillpensar.

– Det är helt huvudlöst. Man säger att passagerarmängderna har minskat men ändå skaffas det en ny båt. Var är logiken? Vi är nöjda med Fiskö och behöver ingen snabbgående båt att fara ut och nöjesåka med, sådana har vi själva.

Patrik Finneman tycker planerna på att slå ihop rutterna är vansinniga. ÅU-foto

Också Patrik Finneman på Käldersö är förgrymmad. Han är nöjd med Fiskö och de goda förbindelserna var en bidragande orsak till att han i tiderna bosatte sig permanent på ön. Nu drar NTM-centralen mattan undan alla dem som behöver en ordentlig förbindelsebåt, säger han.

– Att vi bara ska få tungtransporter ut två gånger i veckan är helt otroligt och nedvärderande av oss som behöver transport av fordon och material.

Om bilar och andra fordon körs ut endast två gånger i veckan blir det problem, säger Nymalm.

– Vår svärson arrenderar mark här och måste få ut skördetröskor och maskiner. Det byggs mycket på öarna och sommargästerna måste få ut släpkärror och material.

Planerna på att den snabbare båten i juli ska köra till Jungfruskär där det inte finns någon fast bosättning irriterar också Nymalm och Finneman.

– Att köra den rutten är helt otroligt. Vad är det för sparande, undrar han.

– Man verkar tänka mera på turisterna än på oss som bor här, säger Nymalm.

”Det här det bästa alternativet”

Jari Nieminen som ansvarar för skärgårdstrafiken förstår att folk är missnöjda då det sker förändringar. Men att slå ihop rutterna var ändå det bästa alternativet som inte skapar allt för stora försämringar säger han.

– Andra möjligheter skulle ha varit att ge ett statligt understöd så att privata företagare får stöd att sköta transporterna för fastbosatta, eller helt sluta med den.

– Det är klart att det går lättare att få ut sina varor med ett större fartyg, men tack vare sin snabbhet kan en mindre båt köra flera turer per dag.

Invånarna längs Fiskös rutt har nu kontaktat Pargas stad för att få till stånd ett möte med NTM-centralen för att få de ansvariga att tänka om.

Också Nieminen ska diskutera med Pargas stad om hur man löser frågan om parkeringsplatser i Verkan och Havträsk på Norrskata.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit