Det var ett smart drag, säger expert om Tallink Siljas rockad

Rederinäringen har presenterat flera intressanta nyheter under sensommaren: Viking Line har sålt Amorella, Tallink Silja hyr ut Galaxy och Silja Europa till Holland som flyktingförläggningar.
I fredags kom den verkliga bomben: Baltic Princess börjar köra från Åbo till Kapellskär i stället för till Stockholm.
Tapio Karvonen är specialforskare vid sjöfartsbranschens forsknings- och utvecklingscentral vid Åbo universitet. Han har i många år följt med rederinäringen och tycker att Tallink Silja gör klokt i att rikta in sig på kryssningspassagerare och anpassa Baltic Princess tidtabell enligt deras behov.
Från och med den 13 september avgår fartyget från Åbo klockan 18.30 i stället för 20.15 som det gör i dag. I Kapellskär är man klockan 6 på morgonen och tillbaka i Åbo klockan 16.30.
– Det var absolut ett smart drag av rederiet och ger det en konkurrensfördel. Tyngdpunkten i trafiken ligger på kryssningarna och nu när fartyget avgår tidigare är tidtabellen mer lockande för passagerarna.
– De får mera tid att konsumera och spendera pengar vilket är viktigt med tanke på rederiets inkomster. Jag skulle säga att det här är en optimal lösning då man trafikerar med endast ett fartyg.

Men det finns också nackdelar med att köra med ett fartyg mellan Åbo och Sverige.
Med endast en kvällsavgång per dag blir ruttpassagerarna lidande och inte heller för fraktföretagen är lösningen den bästa.
Vinnarna här är Viking Line – och i synnerhet Finnlines som i juni och oktober nästa år börjar trafikera med två nya fartyg mellan Nådendal och Kapellskär.
– Det är klart att en stor del av frakttrafiken kommer att flytta till Viking Line och Nådendal. Finnlines nya fartyg är betydligt större än de nuvarande och där finns också mera plats för passagerare. Det kommer att innebära stora förändringar i trafiken och konkurrensen hårdnar.
Finnlines nya fartyg har plats för drygt 1 000 passagerare och fraktkapaciteten ökar med 20 procent jämfört med i dag.
Sommartid är en avgång varannan dag från Helsingfors inte attraktivt vare sig för passagerare eller för fraktföretag.
Tallink Silja gör också klokt i att hyra ut Galaxy och Silja Europa, säger Karvonen. Hyresavtalen ger kontinuerliga inkomster i minst sju månader, pengar som behövs för att trygga finansieringen av Tallinks nybygge My Star som senare i år börjar trafikera Helsingfors-Tallinn.
– Företaget lider fortfarande av efterdyningarna av coronapandemin och det nya fartyget ska betalas. Genom att hyra ut fartygen får man säkra inkomster i stället för att vara beroende av biljettförsäljningen i ett osäkert marknadsläge.
Också Viking Line står inför en osäker framtid, i synnerhet på Helsingfors–Stockholmlinjen. Efter att Amorella i oktober flyttar till Medelhavet har man kvar endast Gabriella på rutten.
Under vinterhalvåret kan det gå bra att trafikera med ett fartyg, men på lång sikt är det ohållbart, säger Karvonen.
– Sommartid är en avgång varannan dag från Helsingfors inte attraktivt vare sig för passagerare eller för fraktföretag. Nu när resandet börjar återhämta sig efter coronapandemin behövs det nog två fartyg på rutten för att kunna upprätthålla en lönsam trafik.
— Samma sak gäller på Åbo-Stockholmrutten där Tallink Silja borde ha två avgångar per dag för att få lönsamhet i trafiken.
Tallink Siljas avtal med holländarna om att hyra ut Galaxy och Silja Europa gäller tills den 20 april. Det finns en option att förlänga avtalet med ytterligare tre månader. Tallink Siljas kommunikationsdirektör Marika Nöjd sade i fredags att fartyget knappast kommer tillbaka till Åbo.
Rutt- och tidtabellsförändringen för Baltic Princess gäller tills den 31 mars. Hur det blir efter det är ännu oklart.
Det är också oklart vad Viking Line gör med Helsingfors-Stockholmrutten.
I vinter kör man i alla fall endast med Gabriella, men det är möjligt att man flyttar Cinderella som nu kryssar mellan Stockholm och Mariehamn till rutten till exempel under tider då det behövs mer kapacitet.
Tidtabellen för Baltic Princess avgång från Åbo korrigerad från 20.45 till 20.15 24.8 klockan 10.45
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.