Förflytta dig till innehållet

Ekenäsbo skrev bok om bortglömt haveri – 53 sjömän dog då torpedbåten S2 sjönk utanför Björneborg

Kristoffer Nöjd
Niclas Erlin i Ekenäs har skrivit boken "Havererad. Torpedbåten S:2 sista färd". I olyckan omkom 53 personer. Av dem var sex västnylänningar, och sex från den åboländska skärgården.

Den fjärde oktober 1925 stävade den finska flottans eskader bestående av fyra fartyg norrut i Bottniska viken. Eskadern överraskades av en häftig höststorm med vindstyrkor på upp till 30 meter i sekunden.

Tre av fartygen lyckades söka sig i nödhamn, men det fjärde fartyget, torpedbåten S2 gick under vid Ådörarna utanför Björneborg och tog med sig hela besättningen på 53 man.

Haveriet var den största katastrof som drabbat den finska flottan i fredstid och en hel nation sörjde.

Jag tänkte att om någon ska skriva den här boken så är det jag.

Niclas Erlin, författare och journalist

Trots omfattningen av olyckan är den rätt okänd för den stora allmänheten. Journalisten Niclas Erlin i Ekenäs hade inte heller hört talas om den före han i slutet av 1980-talet satt på Åbo Akademis bibliotek och samlade material för en seminarieuppsats i ett helt annat ämne.

Han hittade några gamla tidningsartiklar om haveriet och tänkte att en dag skulle han skriva en bok om katastrofen. Slutresultatet blev ”Havererad. Torpedbåten S2:s sista färd”.

– Det har snart gått 100 år sedan förlisningen och den har aldrig dokumenterats heltäckande i en bok. Jag är intresserad av sjöfartshistoria och var radiotelegrafist då jag gjorde min militärtjänst. Jag tänkte att om någon ska skriva den här boken så är det jag.

en akvarellmålningSaga Erlin
Boken innehåller akvarellmålningar av Saga Erlin som beskriver de dramatiska timmarna på havet.

Erlin har gjort ett ingående och välgjort arbete med boken som är rikligt illustrerad med arkivfoton, färska foton av Lina Enlund och Saga Erlins akvarellmålningar som beskriver de dramatiska timmarna på det stormande havet.

Här finns detaljerade tids- och väderbeskrivningar, till och med på vilken kurs fartygen styrde. Erlin har också dokumenterat radiotrafiken mellan fartygen och radiostationerna på fastlandet.

– Radiotrafiken har varit en viktig källa som ger en inblick i händelserna och hur det kändes att sitta i trång hytt och sända meddelanden som blev allt mer personliga och desperata. Man kunde känna att de som sände meddelandena upplevde att situationen var väldigt kritisk.

Erlin har också bekantat sig med de brev och telegram som anhöriga skickade till marinstaben strax efter olyckan.

– Det var gripande att läsa och ta del av de anhörigas korrespondens där de bland annat undrar var deras söner är och om man kan få hem dem.

en kartaEva Tordera Nuño
Torpedbåten S2 sjönk den 4 oktober 1925 vid Ådörarna utanför Björneborg.

Kustflottiljens chef, kommendör Yrjö Roos förde befäl över eskadern och hans omdöme ifrågasattes efter olyckan.

Kritikerna menade att han borde ha känt till den annalkande stormen och att han i ett tidigare skede borde ha beordrat fartygen att uppsöka nödhamn.

Fartygen ska inte heller ha varit sjödugliga och Hufvudstadsbladet kallade dem för ”skrotfärdiga”. Någon rättegång blev det aldrig eftersom Roos dog av osförgiftning ombord på flottans förbindelsebåt A12 år 1926.

Samma år bärgades S2. Ombord hittades 18 kroppar, en del hade flutit i land, men en majoritet av de döda hittades aldrig. Anmärkningsvärt var att alla saknade flytväst.

Hur diskussionen gick till på S2 vet man inte, men kaptenen på systerfartyget S1 förklarade senare varför han inte ville att hans besättning skulle bära flytväst, säger Erlin.

– Det visade sig befälhavaren inte hade sagt till besättningen att använda flytväst. Flytvästarna upplevdes som otympliga och det skulle vara svårt att arbeta med dem på sig. Dessutom ville han inte demoralisera besättningen och skapa panik. I fall han hade beordrat besättningen att ta på sig flytvästarna skulle den ha känt på sig att fartyget går under.

ett minnesmärkaLina Enlund
På Räfsö utanför Björneborg står ett minnesmärke över de omkomna.

Boken innehåller flera intressanta faktarutor, bland annat om hur radiotelegrafin utvecklades i början av 1900-talet och hur torpedfartyget S2 var konstruerat. Att inte blanda in så mycket fakta i själva texten har varit ett medvetet val av Erlin.

– Jag har försökt dosera informationen och göra så en läsarvänlig bok som möjligt. Marinhistorisk litteratur handlar ofta om tekniska detaljer, tonnage, bestyckning och så vidare.

– Den informationen finns med, men jag har försökt lyfta fram människan och individen och skriva en bok för den stora allmänheten, säger journalisten Niclas Erlin om sin bok ”Havererad. Torpedbåten S2:s sista färd”.

en bokpärmKim Lund

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit