En speciell nyhet för barn väntar på Sibelius i Korpo i år – festivalens tema är det glada 1880-talet och César Franck 200
Den 15–17 juli är det dags för festivalen Sibelius i Korpo igen.
Temat är ”Det glada 1880-talet” och ”César Franck 200”.
Konsertbesökarna får höra verk från Sibelius skolår i Tavastehus 1881–85 samt de viktiga studieåren vid Helsingfors musikinstitut 1885–89.
– Tidigare var ungdomsmusiken gömd och försvunnen. Jag har också varit med och letat fram musiken igen. En gång då jag spelade en hel konsert med 1880-tals musik kom det en äldre dam som sade: Är det inte fantastiskt med ungdomens ljus? Hon hade en poäng, för Sibelius hade ganska mörka år senare. Hans ungdomsverk är ganska glada och optimistiska, säger festivalens konstnärlige ledare Folke Gräsbeck.
– Experter sa att han inte utvecklat sin stil ännu. Jag föredrar tiden då han inte hade så mycket skuggor. Sanningen om vilken som var hans ”riktiga” stil är något mittemellan, en växling mellan mörka toner och en väldig entusiasm som har gjort honom världsberömd. Men ursprunget är en glad ungdom, som vi nu tar oss an i sommar.
Festivalen börjar med en orkester i Korpo kyrka.
Konserten dirigeras av Petri Sakari. Festivalen gästas också av sopranen Therese Karlsson från Åland.
– Det blir lite av vad Sibelius gjorde på 1880-talet men också mästerverk från senare år. Sedan kommer Therese att sjunga en Ave Maria av Verdi, säger Gräsbeck.
Stycke ropades in för 50 000 euro
På lördag ordnas två Skymningskonserter i Korpo gård.
– Det brukar vara bra stämning. I år ordnar vi två eftersom vi vill att så många som möjligt får plats, säger verksamhetsledare Petri Kirkkomäki.
Colorekvartetten från Sibelius-Akademin och Adarakvartetten från Kungliga musikhögskolan hör till dem som uppträder.
Folke Gräsbeck är konferencier under festivalen och till programmet hör också att berätta anekdoter och intressant fakta om Sibelius.
Gräsbeck bjuder på bakgrunden till Colorekvartettens första stycke av Beethoven:
– Under en del av 1880-talet spelade Sibelius många klassiker i familjens villa i Brunnsparken i Helsingfors. Bröderna Sibelius inbjöd två kompisar, och de satte sig i varsitt hörn uppe i villans tornfyrkant och spelade igenom alla klassiker som exempelvis Haydn och Beethoven, allt vad de kunde hitta. Sedan kom mamma Sibelius med öl och smörgåsar till dem. Nu börjar Colorekvartetten med att spela en Beethoven för att påminna oss om den här processen: att Sibelius och hans bror lärde sig klassiska stilen genom att sitta hemma och spela igenom rubbet.
På Skymningskvällen spelas också ”Wattendroppar”, Sibelius första bevarade komposition.
Skymningskvällen slutar med ett Sibelius-mästerverk: ”Voces intimae” från 1907–1909.
Gräsbeck bjuder på en anekdot även om detta:
1907 skrev Sibelius ett verk som Gräsbeck senare kom att jaga, ett adagio för solo piano som hittades i Tutzing, en förstad utanför München i Tyskland. Då Gräsbeck gjorde inspelningar av pianomusiken i sin helhet sökte han stycket.
Efter tre år lyckades det. Då åkte en chef för en forskargruppgrupp från Helsingfors universitet till London och ropade in stycket för 50 000 euro.
– Det var 25 takter långt, ett ganska bra pris för den som sålde.
Men det visade sig att stycket innehöll den berömda ”Voces intimae”-styckets melodimaterial, tredje satsen.
Årets nyhet riktar sig till barn
De senaste åren har Sibelius i Korpo-festivalen koncentrerats till Korpo gård på grund av dess rika miljö. Sibelius musicerade där själv och det är en härlig byggnad med stor gård, säger Kirkkomäki.
– Folk kan njuta på pausen och promenera där. Familjen Sibelius hyrde också en stuga i Korpo somrarna 1886 och 1887.
Tidigare varit tradition med 3–4 konserter, nu blir det 6.
Helt nytt för i år är en äventyrsopera för barn som ordnas på lördag och söndag. Operan ”Vickan & Väinö”, komponerad av Cecilia Damström. Det är en tvåspråkig opera som tar 40 minuter.
– Det är en ganska rolig historia. Det handlar om två möss som träffas på arkitekten Carl Ludvig Engels kontor på 1840-talet. Vickan kommer från Stockholm och Väinö från Ulvila. En rivaliserande arkitekt har snott Engels ritningar. Vickan och Väinö lyckas trots språkproblem förstå varandra och försöker lösa problemet, säger Kirkkomäki.
Operan riktar sig till barn i åldern 4 till 10.
Det här är tredje gången gillt som man försöker ordna en barnopera på festivalen men coronapandemin har alltid kommit emellan.
Tanken är att förnya sig och introducera nästa generation till festivalen.
– Vi vill bredda utbudet och hoppas också att Korpos lokalbefolkning skulle vara intresserade, säger Kirkkomäki.
Festivalens besökare är ofta från andra orter än Korpo, en stor del av dem internationella.
Äktenskapsexposé på söndag
Avslutningskonsert ordnas på söndag. Då firas Franck.
César Franck (1822–1890) var en belgisk-fransk tonsättare, pianist och organist. I år skulle han fyllt 200.
Konserten avslutas med hans ”Sonat i A-dur”.
– Det är ett stycke som är en otrolig exposé över ett äktenskap. Den första satsen är skir och andaktsfull, den andra är mycket stormig och mörk, då ”vardagslivet kommer med i bilden”. Den tredje satsen innehåller en del grymma dramatiska uttryck. Fjärde satsen är en otrolig hymn för äktenskaplig samvaro. Det är världens mest populära sonat, säger Gräsbeck.
Här kan du läsa mer om festivalen.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.