Facken inför övertidsförbud på Finferries vajerfärjor – trafiken kan bli lidande
Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL och Finlands Sjömansunion inleder ett övertids- och skiftbytesförbud som berör medlemmarna vid Finlands Färjetrafik, det vill säga Finnferries.
Förbudet inleds på måndag klockan 06.00 och fortsätter tills vidare. Övertidsförbudet omfattar Finlands Färjetrafiks färjeförare och -skötare vid vajerfärjor. Dessutom omfattar förbudet de arbetstagare som utför understödande uppgifter för vajerfärjorna vid Finferries kontor.
Orsaken till övertids- och skiftbytesförbudet är arbetsgivarens ovilja att förhandla om utveckling av kollektivavtalet. Arbetsgivaren representeras i förhandlingarna av Servicearbetsgivarna Palta.
– Palta har visat stor ovilja att förhandla om utveckling av kollektivavtalet. Inga av de reformer vi föreslagit verkar duga för arbetsgivaren, konstaterar JHL:s avtalsförhandlare, avtalsombud Jussi Päiviö.
– Vi har föreslagit förnuftigare rotation av arbetsskift och tolkningar av ersättningar för söckenhelger som motsvarar nivån i Paltas övriga kollektivavtal. Dessutom är vi villiga att sluta ett avtal för endast ett år med en löneförhöjning på 1,3 procent.
Päiviö tillägger att JHL också försöker hitta modeller för yrkesrelaterad utveckling. Till råga på allt kräver arbetsgivaren överdimensionerad kompensation för att upphäva den förlängda arbetstiden som konkurrenskraftsavtalet medförde.
Som en följd av övertids- och skiftbytesförbudet kommer en del av färjeturerna att förbli otrafikerade eftersom sjukfrånvaro och semester inte helt kan utföras med tillfällig arbetskraft.
– Detta är beklagligt. Dessutom måste cheferna, som är för få redan nu, tänja sig olidligt långt.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.