FILMEN: Happy Ending – en förutsägbar, ärlig och gemytligt dansk film om pensionärstillvaro


Birthe Neumanns Helle är besviken på Peters (Kurt Ravn) nya pensionärstillvaro i Happy ending. Pressfoto
Happy ending
Danmark 2018
***
Regi: Hella Joof
Manus: Mette Heeno
I rollerna: Kurt Ravn, Birthe Neumann, Charlotte Sieling, Marianne Høgsbro
1:36 F12
Helle (Birthe Neumann) och Peter (Kurt Ravn) är i sjuttioårsåldern. Peter går i pension efter att ha arbetat i princip 24/7. Hemmafru Helle har ensam uppfostrat enda barnet, en dotter som nu har en tonårig dotter. Peter kommer bäst överens med tonåriga barnbarnet, de förstår varandra, är kanske på samma nivå.
Äkta paret sedan fyrtio år har, inte överraskande, olika förväntningar på pensionärstillvaron. Helle vill resa jorden runt nu när de har tid och pengar. Pengar? Vart tog pengarna vägen?
Peter har andra planer på livet, det fria livet som lekar med sportbil, egen vingård och profil på nätet. Vi ska ha paus (i äktenskapet), säger han. Skrattretande. Och Helles besvikelse är bottenlös. Men hon tar sig upp ur depressionens dy och bryter gränser, och nya gränser. Med hjälp från oväntat håll.
Filmen ”Happy ending” som är regisserad av Hella Joof och skriven av Mette Heeno är charmig som en ”Gammel Dansk”; bitter och söt samtidigt, realistisk, och uppfriskande fräsch. En fars med melankoli, en romantisk komedi med nya förtecken, gamla. ”Vi kan resa när vi är gamla”. ”Vi är gamla”.
Musiken spelar en viktig roll, och inte vilken musik som helst: ”Hit the road Jack” med hög volym i en scen som är inspirerad av ”Thelma & Louise”. Eller ”Sånt är livet”.
Filmen är ärlig. Filmen visar också den nakna människan ärligt. Och det är inget att skämmas för. Sjuttio plus-minus-människorna är inte bara pensionärer. De är, visar det sig, riktiga människor med riktiga behov och önskningar, likt de flesta av oss.
”Happy ending” är en härligt förutsägbar romantisk komedi med fantastiskt vitsiga scener. Många skratt är de gamla frigjorda (rika) vännerna och väninnorna ansvariga för, och en ny inte så gammal.
Skådespelarna är kunniga och trovärdiga men allt i berättelsen ska vi inte tro på, önsketänkande?
”Sånt är livet”. Livet är inte sådant. Det börjar nu, i filmen naket, med sex och andra tabun, till exempel railroad. Allt är vackert, livet som går vidare är vackert, när man gör det vackert, inte bara på film. När man talar om ”typisk fransk film” bör sägas att ”Happy ending” är mycket typiskt gemytligt dansk.
Övriga premiärer
Transit
Tyskland/Frankrike 2018
**
Regi: Christian Petzold
Manus: Christian Petzold efter en roman av Anna Seghers
I rollerna:Franz Rogowski, Paula Beer, Godehard Giese
1:41 F12
Christian Petzold (”Barbara”, ”Phoenix” ) har filmatiserat en tysk roman från fyrtiotalet som handlar om papperslösa tyskar i Frankrike under ockupationen. I Paris kommer en man över en dödad författares papper, av en händelse tar han författarens identitet, och visum och biljett, medan han flyr till Marseille i hopp om att ta sig vidare till Mexiko. Han träffar författarens hustru, han kommer i kontakt med en väns lilla son.
Skådespeleriet är fåordigt och med små gester och vi orkar inse engagera oss hela vägen. Det märkvärdiga i denna sjuttiotalsaktiga existentiella studie är att handlingen är fyrtiotal men allt är filmat i nutid, med dagens bilar och miljöer, minus mobiler. Atmosfären blir absurd i det intressanta experimentet: se nutiden.
The Hustle
USA 2019
**
Regi: Chris Addison
Manus: Stanley Shapiro
I rollerna: Anne Hathaway, Rebel Wilson
1:34 T
Lurendrejarna har filmatiserats tidigare, 1988 med Michael Caine och Steve Martin och 1964 med David Niven och Marlon Brando. Nu är det kvinnornas tur (Anne Hathaway och Rebel Wilson). Att hämnas på män, rika skitstövlar på Rivieran, lura dem på miljoner. Jämntjockt småroligt. Hathaway är fräsch medan Wilson kör med sina gamla maner och snuskiga repliker.
Pokémon Detective Pikachu
Japan/USA 2019
**
Regi: Rob Letterman
Manus: Nicole Perlman, Rob Letterman
I rollerna: Ryan Reynolds, Suki Waterhouse, Kathryn Newton, Bill Nighy
tillsammans med animerade figurer.
1:45 F12
Pokémondetektiven Pikachu är verkligen gullig, och en charmig klassisk poliskaraktär. Men den animerade typen har hamnat i en inte bara ond och våldsam samt bloddrypande värld, han har hamnat i ett videospel. Vi ogillar datorspel och speciellt datorspel som film enär underhållningen (den tråkiga) är döda, döda. Godis (fast ifrågasatt) för dem som älskar – datorspel.
Äiti
Finland 2019
Regi, manus: Samppa Batal
I rollerna: Jaana Saarinen, Matti Pajulahti, Matti Onnismaa, Jonathan Hutchings, Jouko Puolanto, Helmi-Leena Nummela
1:31 F12
En kvinna som suttit i fängelse åker till sin hemby för att söka upp sin vuxna dotter. Människorna i det förändringsobenägna samhället är avoga. Utom en, en räddande hand, en blivande vän. Den finska filmen ”Äiti” av Samppa Batal är en hjärtlig berättelse om ensamhet och medmänsklighet, och om att vara mor.
Greta
Irland/USA 2018
Regi: Neil Jordan
I rollerna: Chloë Grace Moretz, Isabelle Huppert
1:38 F16
En ”Hans och Greta” i ett modernt New York. Isabelle Huppert är häxan, xx är servitrisen som låter sig frestas av godis i form av designprylar och annat rikemansgods. Skräckfilmen och B-filmen är regisserad av irländaren Neil Jordan (”The crying game”). Han kan bättre, men Huppert är alltid bra. Chloë Grace Moretz (”The Miseducation of Cameron Post”) är ett löfte.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.