Finferries Mats Rosin svarar på kritiken: "Att sätta in en extra färja mellan Houtskär och Iniö går inte utan förberedelser"
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Turismen i Åbolands skärgård, och därmed trafiken på ringvägen, har i år har ökat jämfört med tidigare år. Orsaken torde vara coronapandemin som ingen för ett år sedan kunde förutspå skulle komma. Vi kan bara hoppas på att ökningen blir bestående. Detta skulle vara en vinst för alla företagare i skärgården, men det medför samtidigt utmaningen att skala upp produkten.
Tryggve Forssell, som är ett högt uppskattat proffs inom turism- och servicebranschen, slängde via ÅU lördagen den 18 juli bollen till undertecknad. Att teoretiskt för några dagar med långa köer sätta in en extra färja, eller en större färja, på rutten mellan Mossala och Iniö låter sig inte göras utan förberedelser. Det är heller inte ekonomiskt eller trafikmässigt en optimal lösning. Biljettintäkterna skulle inte täcka de extra kostnaderna.
Det stöd som NTM-centralen beviljat avser en färja av Antonias storlek. En eliminering av köbildningen i Mossala skulle dessutom eventuellt leda till att köbildning istället uppstår på rutten mellan Iniö och Gustavs.
Publicitet är bra, men kan också medföra nackdelar. Iltasanomat var först ute med nyheten om köbildning, tätt följda av Helsingin Sanomat, Yle och Åbo Underrättelser. Publiciteten medförde att vi noggrant har följt med och analyserat situationen. Tyvärr kan konstateras att publiciteten om långa köer har medfört att volymerna snabbt minskat och att Antonia under de senaste dagarna, förutom på några turer, kört med lediga platser på däck.
Även om det var omöjligt att förutspå det rejält utökade intresset för ringvägen i år så har det nog slängts fram goda förslag om att utveckla produkten i skärgården. Pargas turismchef Niina Aitamurto lade förra året fram ett förslag om ett bokningssystem för ringvägen, vilket också sågs med goda ögon av NTM-centralen. Också inom Finferries meddelade vi vår beredskap att dra vårt strå till stacken. Fröet föll dock inte i god jord till alla delar inom Pargas stad och förföll därmed.
För att återgå till bollen som Tryggve Forssell slängde ut, vill jag konstatera att uppdraget är stort och ingen klarar den uppgiften ensam. Jag tar mig friheten att slänga bollen vidare till hela branschen och föreslår att ett projekt startas med konkreta målsättningar att utveckla produkten i skärgården så att den gynnar helheten. Kundperspektivet är viktigt.
Tom Simolas ledare i ÅU den 14.7.2020 är belysande. Produkten måste vara enkel, klar och tydlig och uppfylla de förväntningar som kunden får genom marknadsföringen.
Mats Rosin
VD, Finferries
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.