Finferries vd: Vi är så väl förberedda på midsommartrafiken som vi kan vara – ”Historier om sex timmars kötid kan numera så gott som räknas till urbana legender”
Det är på torsdagseftermiddagen som de legendariska färjeköerna väntas uppstå till exempel på Pargassidan i Lillmälö mot Nagu och skärgården – om sådana alls längre uppstår.
Finferries vd Mats Rosin säger att de timslånga köerna i praktiken försvann då Elektra togs i bruk på passet Lillmälö–Prostvik.
– Elektra, som rymmer nittio personbilar, drar fantastiskt bra och har hjälpt till att få läget under kontroll. Historier om sex timmars kötid kan numera så gott som räknas till urbana legender.
Att någon på sociala medier påstår att hen skulle ha behövt vänta fyra timmar på färjan kan helt enkelt inte stämma, säger han.
– Vi har sensorer som följer med trafiken och så långa väntetider är inte längre sanna.
Så väl förberedda som man kan vara
Inför stundande midsommar säger Rosin att Finferries är så väl förberedda på rusningen till skärgården som bolaget kan vara.
Finferries har förberett sig på årets trafiktätaste helg genom att köra med tre färjor under delar av midsommarhelgen.
– På torsdag och fredag samt söndag kör Elektra, Sterna och Falco mellan Pargas och Nagu, medan lördagen är en stillsammare dag, säger Rosin.
Två färjor sommartid mellan Nagu och Korpo
Längre ut i skärgården kör Finferries sommartid med två färjor, det vill säga Prostvik 1 och Nagu 2, mellan Nagu och Korpo jämfört med en färja på vintern.
– Vid årsskiftet tar vi i bruk en ny färja på passet mellan Nagu och Korpo, påminner Rosin.
Om det betyder att man klarar sig med bara en färja där nästa midsommar återstår att se.
Det är NTM-centralen som bestämmer vilken servicenivån ska vara medan Finferries är den som sköter trafiken.
Ska du själv sätta dig i bilen och köra mot eventuella köer till Nagufärjan till midsommar?
– Nej, jag tar båten till stugan i Pargas. Jag ser fram emot att sitta ute på terrassen vid stugan. Vädret verkar ju bli fint, så kanske man klarar sig utan ylletröja, säger Mats Rosin, vd på Finferries.
Nu har flaskhalsen flyttats till Korpo-Nagu passet. Förra söndagen efter 1800 trafikerade bara en färja. Många som kom med 1730-turen från Houtskär fick vänta över en timme.
FinnFerries har nog att förbättra både med synkroniseringa av färjturena och tidtabellerna med mystiska pauser. Vänder man sej till FinnFerries så hänvisar dom till NTM som inte reagerar alls.
Här krävs nog en ordntlig revison av systemet och en samkörning av tidtabellerna med almanackan inkl väderresevationer. För att inte tala om förturssystemet som är fullt med fel.